Raport z Polski

“Awarie usuwane będą sprawniej”. Na tory wyjadą nowe pojazdy ratownictwa technicznego

Fot. PKP PLK

Nowy pociąg ratownictwa technicznego oraz dwa pojazdy szynowo-drogowe wzmocnią działania kolejowego ratownictwa technicznego. Dzięki nim sprawniej usuwane będą awarie i zdarzenia na torach.

Pojazdy zakupione zostały jeszcze w 2019 r. W pociągu ratownictwa technicznego typu WM15A/PRT pomieścić się może maksymalnie 7 osób. Dzięki dostępnemu sprzętowi mogą oni samodzielnie likwidować skutki zdarzeń na torach, m.in. usuwać powalone drzewa czy odśnieżać.

Pojazd ma własny napęd i rozwija prędkość do 80 km/h. Może zabrać do 20 ton ładunku. Wyposażony jest w żuraw do przenoszenia ładunków, agregat prądotwórczy oraz sprzęt do wkolejania. Pociąg techniczny może holować tabor o wadze do 50 ton z prędkością do 60 km/h. Posiada pomieszczenie socjalne oraz magazynowo- warsztatowe. Na jego wyposażeniu jest też specjalistyczny sprzęt m.in. spawarka i szlifierka.

Wartość zakupu to ponad 4,7 mln. zł. Pociąg trafił do zespołu ratownictwa we Wrocławiu.

Pojazdy techniczne od 2019 r. są także na wyposażeniu województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego. Do działań służą tam 2 pociągi szynowo-drogowe typu UniRoller (do usuwania skutków mniejszych zdarzeń). Załoga samochodu zabiera ze sobą sprzęt ratowniczy. Ma możliwość jazdy zarówno po drogach, jak i torach normalnych oraz szerokich. Prędkość maksymalna pojazdów szynowo-drogowych wynosi na drodze 90 km/h, a na torach 50 km/h.

Wartość zakupu to ponad 2,2 mln zł, finansowanie ze środków PLK.

Rok wcześniej podobne pojazdy trafiły do województw: małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz zachodniopomorskiego.

Łącznie z zakupionymi pojazdami kolejowe ratownictwo techniczne ma do dyspozycji 8 pociągów ratowniczych typu WM15A/PRT, a także 25 pojazdów szynowo-drogowych, z czego aż 17 to nowoczesne pojazdy typu UniRoller – wyposażone m.in. w platformy ładunkowe, hydrauliczne żurawie ładunkowe, mobilne warsztaty, sprzęt ratunkowy do wkolejania.

W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zyskają kolejny pociąg ratownictwa technicznego, który będzie działał na terenie województwa śląskiego.

Kolejowe Ratownictwo Techniczne

Zespoły specjalistyczne rozmieszczone są w 18 punktach na terenie całego kraju – w największych węzłach kolejowych (m.in. w Krakowie, Warszawie, Opolu, Tczewie i Bydgoszczy). Dzięki temu mogą niezwłocznie reagować w przypadku nieprzewidzianych i niebezpiecznych zdarzeń. Głównym zadaniem jest  usuwanie skutków zdarzeń, które spowodowały zagrożenie lub przerwę w ruchu kolejowym oraz transport uszkodzonych pojazdów kolejowych.