Raport z Polski

“Awarie usuwane będą sprawniej”. Na tory wyjadą nowe pojazdy ratownictwa technicznego

Fot. PKP PLK

Nowy pociąg ratownictwa technicznego oraz dwa pojazdy szynowo-drogowe wzmocnią działania kolejowego ratownictwa technicznego. Dzięki nim sprawniej usuwane będą awarie i zdarzenia na torach.

Pojazdy zakupione zostały jeszcze w 2019 r. W pociągu ratownictwa technicznego typu WM15A/PRT pomieścić się może maksymalnie 7 osób. Dzięki dostępnemu sprzętowi mogą oni samodzielnie likwidować skutki zdarzeń na torach, m.in. usuwać powalone drzewa czy odśnieżać.

Pojazd ma własny napęd i rozwija prędkość do 80 km/h. Może zabrać do 20 ton ładunku. Wyposażony jest w żuraw do przenoszenia ładunków, agregat prądotwórczy oraz sprzęt do wkolejania. Pociąg techniczny może holować tabor o wadze do 50 ton z prędkością do 60 km/h. Posiada pomieszczenie socjalne oraz magazynowo- warsztatowe. Na jego wyposażeniu jest też specjalistyczny sprzęt m.in. spawarka i szlifierka.

Wartość zakupu to ponad 4,7 mln. zł. Pociąg trafił do zespołu ratownictwa we Wrocławiu.

Pojazdy techniczne od 2019 r. są także na wyposażeniu województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego. Do działań służą tam 2 pociągi szynowo-drogowe typu UniRoller (do usuwania skutków mniejszych zdarzeń). Załoga samochodu zabiera ze sobą sprzęt ratowniczy. Ma możliwość jazdy zarówno po drogach, jak i torach normalnych oraz szerokich. Prędkość maksymalna pojazdów szynowo-drogowych wynosi na drodze 90 km/h, a na torach 50 km/h.

Wartość zakupu to ponad 2,2 mln zł, finansowanie ze środków PLK.

Czytaj dalej >