Wywiady

CEEK – polityka efektywności energetycznej

W jaki jeszcze sposób kolej powinna zmieniać się energetycznie? Bardziej stawiać na eco driving, magazyny energii i systemy galwaniczne?

Kolejnym działaniem, które powinniśmy jak najszerzej realizować, to optymalizacja techniki prowadzenia-jazdy pociągu. Pozwala ona wypracować oszczędności energii elektrycznej o kolejne 7 %. Rekomendujemy stworzenie wspólnego systemu do eco drivingu na kolei, poprzez takie narzędzia jak:

  • odpowiednie olicznikowanie taboru
  • wdrożenie systemu DAS (Driving Advisory System) dostosowującego styl jazdy do charakteru szlaku
  • szkolenie maszynistów z zakresu efektywnego wykorzystania taboru, w tym wdrożenie systemu zachęt dla pracowników drużyn trakcyjnych

W jakiej skali kolej bierze udział w projekcie obniżenia emisyjności transportu?

Przewoźnicy kolejowi zużywają rocznie 2.6 TWH energii elektrycznej, co daje około 2 miliony ton CO2. Tym niemniej należy pamiętać, że przewoźnicy kolejowi odpowiadają za około 1,5% krajowego zużycia energii i emisji CO2. Zakładane przez CEEK zmniejszenie zużycia emisji 1,2TWH w perspektywie 2030 roku, to ograniczenie emisji CO2 o 1 000 000 ton. To tak jakbyśmy zasadzili 8 Białowieskich Parków Narodowych, czy jeździli za darmo (bez zużycia i kosztów energii) przez 12 lat pociągami Pendolino, na wszystkich obecnych trasach. Redukcja emisji CO2 jest elementem Polityki Energetycznej Polski, a transport kolejowy może wesprzeć realizację tego założonego celu.

Rozmawiał PC

Dodaj komentarz