Inwestycje Raport z Polski

CMK: kiedy pociągi przyspieszą?

Ponadto w tym roku zakończą się badania geotechniczne wraz z weryfikacją wzmocnień podtorza na całej trasie CMK oraz projektowanie przebudowy stacji Psary.

Prace są realizowane w ramach większego projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków budżetowych w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Środki unijne przyspieszą modernizację

Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h realizowane jest również z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W ramach projektu za ok. 195 mln zł w latach 2023-2026 zaplanowano realizację dwóch zadań. Pierwsze z nich dotyczy szlifowania szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. Prace, które mają poprawić parametry toru, będą ukończone w 2024 r.

Realizacja drugiego zadania rozpocznie się w drugiej połowie 2024 r. W styczniu br. został ogłoszony przetarg, który obejmuje zaprojektowanie i budowę elementów infrastruktury technicznej wzdłuż linii kolejowej nr 4 w tym m.in. przebudowę odwodnienia, budowę ekranów akustycznych, umocnienie nasypów kolejowych, a także zabudowę urządzeń odstraszania zwierząt. Szacunkowa wartość wynosi 157 mln zł. Prace potrwają do 2026 r.

Coraz bliżej szybszych podróży po CMK

PLK SA dla szybszych podróży na CMK w ramach Krajowego Programu Kolejowego zmodernizowała już 51 obiektów, w tym mosty, przepusty i wiadukty oraz przejścia pod torami. Cztery przejazdy drogowo-kolejowe zastąpiono bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Kierowcy korzystają z wiaduktów nad torami CMK w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w woj. łódzkim oraz Koziej Wsi i Motycznie w woj. świętokrzyskim. Przebudowane zostały stacje m.in. w Idzikowicach, Opocznie Płd., Olszamowicach, Włoszczowie Północ. Utworzono posterunek odgałęźny Pilichowice. Na długości ok. 40 km linii od Idzikowic do Olszamowic została wymieniona sieć trakcyjna.

Po wykonaniu wszystkich prac, uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK, będzie możliwy przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h. Pierwsze składy z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na CMK planowo pojadą w rozkładzie jazdy 2025/2026.

Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.

Dodaj komentarz