Inwestycje Tramwaje

Czy w Poznaniu powstanie nowa trasa tramwajowa? [MAPA]

Czy w południowo-zachodniej części Poznania powstanie nowa trasa tramwajowa? Jest na to duża szansa. Projekt nowej linii tramwajowej na osiedle Kopernika uzyskał decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. Teraz czeka on na otwarcie naboru wniosków o dofinansowanie unijne ze środków na lata 2021-2027.

Wizualizacja: Projekt Copernicus

Inwestycje tramwajowe w Poznaniu są istotne dla zachowania pro-ekologicznego funkcjonowania miasta i usprawnienia komunikacji między jego osiedlami a centrum.

– Zależy nam, by tramwaj docierał tam, gdzie mieszka lub będzie mieszkać dużo ludzi. Stąd między innymi budowa trasy na Naramowice, czy na Falistą wzdłuż ul. Unii Lubelskiej. Chcemy też ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum. Dlatego planujemy budowę torowiska na ul. Ratajczaka, co skróci dojazd z Dębca i Wildy do śródmieścia – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – W planach mamy kolejne trasy tramwajowe, z których najbardziej realna jest ta na osiedle Kopernika. Ułatwi ona i skróci dojazd do centrum kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców. Będziemy się też starali o unijne dofinansowanie na kolejne odcinki trasy na Naramowice, przedłużenie tramwaju w stronę stacji Poznań Wschód oraz inne będące na etapie opracowania linie.

 

Pierwsze działania związane z budową trasy tramwajowej na osiedle Kopernika rozpoczęły się w 2016 r. W roku 2018, na podstawie Koncepcji trasy, opracowano Program funkcjonalno-użytkowy. Ten powstał z uwzględnieniem konsultacji społecznych.

– Przebieg projektowanej trasy tramwajowej do osiedla Kopernika został wyznaczony przez obszar zabudowy mieszkaniowej wzdłuż następujących ulic: Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

 

Główne elementy projektowanej infrastruktury

  • trasa tramwajowo – autobusowa rozpoczynająca się od skrzyżowania ulic Reymonta- Hetmańska, wraz z budową węzła rozjazdowego Hetmańska/Arciszewskiego, biegnąca wzdłuż ulicy Arciszewskiego;
  • trasa tramwajowa biegnąca ulicami: Zamkniętą, Pogodną, Rembertowską i Promienistą;
  • pętla tramwajowo-autobusowa Os. Kopernika

Nowa linia tramwajowa będzie liczyć ok. 3,3 km. Powstanie w całości w sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej i ogródków działkowych, terenów parkowych oraz cmentarza Górczyńskiego.

Zgodnie z projektem, przystanki zostaną ulokowane w miejscach największego potoku ruchu pieszego. Z osiedla Kopernika do przystanku będzie nie więcej niż 500 metrów. Bezpośrednią obsługę tramwajową zyska także cmentarz Górczyński.

Budowa nowej linii tramwajowej zyskała poparcie mieszkańców. Konsultacje społeczne dot. projektu inwestycji przeprowadzono w latach 2016/2017. Wówczas poznaniacy wypełnili 1295 ankiet.

W badaniu ankietowym wzięli udział przede wszystkim mieszkańcy Grunwaldu Południe. Większość poparła budowę trasy tramwajowej na osiedle Kopernika (około 73 proc. głosów). Każdy z mieszkańców podczas procesu konsultacji miał możliwość przedstawienia swojej opinii na temat Projektu Copernicus. Wszystkie otrzymane odpowiedzi zostały wnikliwe przeanalizowane na dalszym etapie projektowania i w miarę możliwości uwzględnione.

Z dniem 1 grudnia 2020 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie trasy tramwajowej na os. Kopernika w Poznaniu. Stała się ona ostateczną 1 stycznia 2021 r.

Tramwaj na os. Kopernika planowany jest do realizacji przy udziale środków możliwych do uzyskania w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027.

– Chcielibyśmy aby już w 2025 mieszkańcy mogli korzystać nowej linii tramwajowej. Nowa trasa będzie znaczącym ułatwieniem w transporcie publicznym nie tylko dla mieszkańców osiedli usytuowanych w rejonie ulic Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – jej oddziaływanie rozciągać się jednak będzie również na Junikowo oraz Górczyn – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

 

Rozważana jest możliwość realizacji trasy tramwajowej na os. Kopernika wraz z dodatkowym odcinkiem nowego torowiska w ulicy Grochowskiej od skrzyżowania ulic Arciszewskiego-Hetmańska-Reymonta do ulicy Grunwaldzkiej, tj. zgodnie z przebiegiem wskazanym w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania.

Źródło: ztm.poznan.pl

Reklama