Inwestycje Raport z Polski

Dąbrowa Górnicza zyska wiadukt i bezpieczne przejście pod torami

PKP Polskie Linie Kolejowe i gmina Dąbrowa Górnicza zainaugurowały wspólny projekt poprawy bezpieczeństwa przy linii kolejowej biegnącej przez miasto. Mieszkańcy wkrótce zyskają bezpieczne przejście pod torami, samochody zaś pojadą pod wiaduktem kolejowym.

Fot. Katarzyna Głowacka / PKP PLK

Wiadukt powstaje w okolicy stacji Dąbrowa Górnicza. Pod obiektem powstanie ulica, chodnik oraz ścieżka rowerowa. Prace realizowane są na przejeździe kolejowym przy ul. Konopnickiej.

W najbliższych dniach specjalistyczna maszyna, tzw. palownica przygotuje pale pod konstrukcję wiaduktu kolejowego. Wiadukt zastąpi przejazd przy ul. Konopnickiej.

Wykonawca pracuje przy budowie podziemnego przejścia łączącego perony stacji Dąbrowa Górnicza z projektowanym centrum przesiadkowym oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego. Na stacji Dąbrowa Górnicza został już zdemontowany stary tor. Budowany jest peron wyspowy. Utrzymany jest ruch kolejowy. W związku z rozpoczęciem prac na przejeździe przy ul. Konopnickiej, są zmiany w komunikacji drogowej i objazdy dla kierowców. Informacje o zmianach zostały przekazane wszystkim służbom.

Nowe rozwiązania usprawnią komunikację drogową w mieście – skróci się czas przejazdu z północnej na południową stronę torów i wyeliminuje oczekiwanie na przejeździe kolejowo–drogowym. Zwiększy się też bezpieczeństwo w ruchu pieszym, rowerowym i samochodowym. Nowe perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie i dynamiczną informację podróżnych. Peron wyspowy zostanie przebudowany, powstanie dodatkowy tor i peron od strony ul. Kolejowej. Wszystkie obiekty będą podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w windy i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory i peron dla kolei aglomeracyjnej od strony ul. Limanowskiego.

Wspólne prace PLK i Gminy Dąbrowa Górnicza prowadzone są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 190 mln zł, w tym udział PLK to 38 mln zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace planowane są na lata 2020-2022.

PLK sukcesywnie zwiększają bezpieczeństwo na styku linii kolejowych i dróg. Budowane są wiadukty kolejowe przy przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz w Myszkowie Nowej Wsi. W planach jest także budowa obiektu w Żorach. Wiadukty w woj. śląskim powstają w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce.

Reklama