Wywiady

Dążymy do wzrostu konkurencyjności

RK: A jakie inwestycje mają Państwo w planach? Największym chyba zapowiedzianym projektem jest budowa drugiego toru do Grodziska. Jakie środki są potrzebne na tę inwestycję? Kiedy mogłaby się rozpocząć realizacja projektu?

MP: Realizacja przedsięwzięcia inwestycyjnego, zakładającego zwiększenie przepustowości jednotorowego obecnie szlaku pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim w postaci budowy drugiego toru na całej długości tego szlaku, jest najbardziej ambitnym z zadań, jakie chcielibyśmy zrealizować w perspektywie finansowej 2014–2020. W styczniu br. została zawarta umowa z Wykonawcą na opracowanie kompletnej dokumentacji przedprojektowej, umożliwiającej ubieganie się o współfinansowanie inwestycji z programów bezzwrotnej pomocy finansowej. Dokumentacja obejmuje m.in. studium wykonalności dla budowy toru (w tym w szczególności powiązanie nowego toru z istniejącymi układami torowymi i systemem sterowania stacji Podkowa Leśna Główna oraz Grodzisk Mazowiecki Radońska), analizę uwarunkowań środowiskowych oraz przygotowanie materiałów wyjściowych dla zlecenia opracowania projektu budowlanego. Aktualnie studium mamy już przygotowane, w sierpniu br. złożyliśmy  wniosek o wydanie decyzji środowiskowej wraz z tzw. Kartą Informacyjną Przedsięwzięcia. Na mocy postanowienia wydanego przez uprawniony organ administracyjny przystąpiliśmy do opracowywania Raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanej inwestycji. Etap ten będzie stanowić jedno z największych wyzwań w całości projektu. Całkowity oszacowany w ramach studium wykonalności koszt realizacji inwestycji w rekomendowanym wariancie wynosi ok. 103 mln zł brutto. Budowę zamierzamy realizować ze środków własnych przy udziale współfinansowania ze środków pomocy bezzwrotnej, oczywiście w ramach zabezpieczeń przewidzianych w umowie ramowej zawartej z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Jeżeli uda się zabezpieczyć w pełni szacowane środki oraz pomyślnie sfinalizować uwarunkowania związane z niezbędną dokumentacją, to budowa powinna zostać zrealizowana w latach 2020–2021.

RK: WKD uczestniczy też w pracach zmierzających do uruchomienia nowego połączenia WarszawaSochaczew. Proszę opowiedzieć nam coś więcej o tej inicjatywie.

MP: Aktualnie prowadzone są działania obejmujące przegląd uwarunkowań formalno-prawnych i finansowych związanych z możliwością podjęcia inwestycji do realizacji, w tym m.in. struktura organizacyjna podmiotu odpowiedzialnego za przygotowanie, realizację i zarządzanie przedsięwzięciem czy instrumenty finansowe, jakie mogłyby zostać wykorzystane. Szczegółowy harmonogram rzeczowo-finansowy wraz z orientacyjnymi datami realizacji kolejnych etapów (tzw. kamieni milowych) nie został jeszcze określony. Spotkania pomiędzy zainteresowanymi jednostkami samorządowymi, które odbyły się w ostatnim czasie, miały na celu podsumowanie dotychczas zrealizowanych działań studialnych, a zarazem określenie dalszych dróg pozwalających przyśpieszyć podjęcie realizacji projektu. Koordynatorem przedsięwzięcia na obecnym etapie jest Starosta Powiatu Warszawskiego Zachodniego. Udział WKD rozpatrywany jest aktualnie jako jeden z wariantów wspomagających realizację przedsięwzięcia na poszczególnych etapach, tj. przygotowawczym, wdrożeniowym lub eksploatacyjnym. Z uwagi na znaczące obciążenia finansowe związane z realizacją dotychczasowych przedsięwzięć nie mamy możliwości podjęcia inwestycji związanej z budową nowych połączeń i uruchomieniem na nich regularnych przewozów pasażerskich – bez znaczącego wsparcia ze strony jednostek samorządu terytorialnego – zarówno szczebla gminnego, jak i wojewódzkiego. Jednakże jako podmiot pełniący funkcję zarządcy infrastruktury oraz przewoźnika możemy podjąć się przyszłego zarządzania i utrzymywania nowej linii oraz prowadzenia na niej przewozów. WKD nie jest natomiast w stanie samodzielnie z finansowego punktu widzenia przeprowadzić wszystkich działań związanych z przygotowaniem i realizacją budowy.Zgodnie ze studium wykonalności opracowanym na zlecenie władz samorządów, zlokalizowanych na terenach, przez które miałaby przebiegać nowa linia, koszty realizacji przedsięwzięcia oszacowano na ok. 400 mln zł, z czego ok. 60 mln zł wyniosłyby koszty wykupu gruntów. Przed przystąpieniem do realizacji inwestycji koszty te jednak należy poddać aktualizacji – w szczególności aktualizacja wyceny powinna dotyczyć kosztów wykupu gruntów. Kwestia zabezpieczenia i wykupu gruntów, na których miałaby zostać zbudowana niezbędna infrastruktura, jest kluczowym elementem, stanowiącym punkt wyjścia dla możliwości zrealizowania tej inwestycji. W ramach przedsięwzięcia zakładane jest powstanie kompletnej infrastruktury służącej do świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego, a zatem: infrastruktury drogowej (nawierzchnia, architektura przystankowa do obsługi podróżnych), infrastruktury systemów zasilania (stacje do ładowania akumulatorów, podstacje trakcyjne, napowietrzna sieć zasilająca – o ile dotyczy), systemów sterowania ruchem (sygnalizacja świetlna – w tym urządzenia i rozwiązania na styku z regularnym ruchem kołowym, urządzenia służące do śledzenia i lokalizacji pojazdów, monitoring, nadzór i kontrola dyspozytorska itp.), infrastruktury zaplecza technicznego (w tym: do utrzymania taboru). W ramach inwestycji zakupione zostałyby również pojazdy spełniające określone wymagania techniczne i funkcjonalne.

Dodaj komentarz