Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Do Wisły tylko autobusem. Ruszają prace na linii Skoczów – Wisła Głębce

PKP Polskie Linie Kolejowe wracają z pracami modernizacyjnymi na linię między Skoczowem a Wisłą Głębce. Modernizacja poprawi podróże z Katowic do Skoczowa i zmniejszy czas przejazdu w Beskid Śląski. Koszt całej inwestycji to 460 mln zł.

Nowe perony na przystanku Zaborze (Fot. Katarzyna Głowacka / PKP PLK)

Bezpośrednie połączenia kolejowe z Katowic do Wisły Głębce realizowane były między 3 stycznia a 28 lutego. Wówczas podróżni skorzystali z ponad 400 pociągów bezpośrednich, które kursowały o 20 minut krócej, niż przed kilkoma miesiącami.

Od 1 marca pociągi kursować będą tylko do Skoczowa. Dalej – do Wisły Głębce – kursować będą autobusy. To zwiastuje kolejny etap prac torowych.

Dzięki wykonanym pracom na odcinku Chybie – Skoczów, pasażerowie korzystają z nowego przystanku Skoczów Bajerki oraz przebudowanych peronów na stacjach Pierściec i Skoczów oraz na przystankach Chybie Mnich i Zaborze. Pociągi między Chybiem a Skoczowem jeżdżą po 14 km nowych torów wyposażonych w urządzenia sterowania. Przebudowano sieć trakcyjną i obiekty na odcinku Bronów – Skoczów, m.in. most na Wiśle w Skoczowie.

Od marca rozpoczął się kolejny etap przebudowy linii do Wisły Głębce. Prace obejmą perony na linii Skoczów – Wisła Głębce. Zbudowany zostanie nowy przystanek Ustroń Brzegi między Ustroniem Zdrój a Ustroniem Polaną. Na trasie od Skoczowa w stronę Goleszowa pracować będą maszyny. Równocześnie prowadzone są roboty na linii Goleszów – Cieszyn. Prace są zaplanowane do grudnia. Ich efektem będzie poprawa kolejowego połączenia południa Polski z Beskidem Śląskim.

Zakres kolejnego etapu prac wymaga zmian w komunikacji. Od 1 marca podróżni dojadą pociągiem do Skoczowa. Od Skoczowa do Wisły obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Nowe perony na stacji Pierściec (fot. KG / PKP PLK)

Takie będą korzyści

W ok. 1h 40 min. pojedziemy z Katowic do Wisły Głębce po zakończeniu wszystkich prac – to ponad pół godziny krócej niż przed inwestycją. Składy pasażerskie nie tylko przyspieszą, ale będzie mogło kursować więcej pociągów.

Kolej zapewni podróże między Goleszowem a Cieszynem. Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do pociągów dzięki przebudowie 23 peronów.

Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt obejmuje ponad 50 km torów oraz sieć trakcyjną. Montowane są nowe rozjazdy oraz urządzenia, które poprawią przepustowość linii. Poziom bezpieczeństwa zwiększą przebudowywane przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia dla pieszych.

Budowane jest lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez nowoczesne systemy komputerowe, będą obsługiwać stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko. Nowoczesne urządzenia zapewnią bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże oraz przewóz ładunków.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2021 roku. Wartość inwestycji to prawie 460 mln złotych, z czego 85% jest dofinansowane w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Reklama