Pasażer Raport z Polski

Dostęp pasażerów do kolei w powiatach – analiza UTK

Województwo lubelskie

Ponad 97% mieszkańców powiatów województwa lubelskiego posiadało dostęp do stacji kolejowych z wykazaną wymianą pasażerską. Najwyższy wskaźnik wymiany pasażerskiej występował w powiecie ryckim. Powiat ten charakteryzuje się wynikiem blisko 22 podróży przypadających na jednego mieszkańca. Na taki wynik wpływ ma bliskie sąsiedztwo województwa mazowieckiego.

Województwo lubuskie

W województwie lubuskim znajduje się 12 powiatów i 2 miasta na prawach powiatów. Na terenie każdej z tych jednostek terytorialnych znajduje się przynajmniej jedna stacja pasażerska. Pomimo tego w siedmiu powiatach wskaźnik wymiany pasażerskiej nie przekraczał poziomu 4. Najwyższy wskaźnik wymiany pasażerskiej odnotowano w powiecie świebodzińskim. Powiat ten liczący 55,5 tys. mieszkańców charakteryzował się wskaźnikiem wykorzystania na poziomie 17 na jednego mieszkańca.

Województwo łódzkie

W województwie łódzkim ponad 250 tys. mieszkańców (10,4%) nie posiada dostępu do kolei na terenie swojego powiatu. Wskaźnik wymiany pasażerskiej na 1 mieszkańca powiatu z dostępem do kolei wynosił w 2021 r. średnio 10,212. Największym powiatem w województwie łódzkim na którym nie funkcjonują kolejowe przewozy pasażerskie jest powiat bełchatowski. W tym zakresie PKP PLK i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisały 15 grudnia 2022 r.
umowę wartą 662 mln zł na modernizację i elektryfikację linii kolejowej na odcinku Piotrków TrybunalskiBełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa. Inwestycja może wpłynąć w przyszłości na zwiększenie roli kolei w powiecie bełchatowskim.

Województwo małopolskie

W województwie małopolskim znajdują się trzy powiaty, w których w 2021 r. nie miała miejsca wymiana pasażerska. Były to powiaty dąbrowski, myślenicki oraz proszowicki. Mieszkańcy tych powiatów stanowią ogółem 6,7% mieszkańców województwa małopolskiego. W przypadku powiatu dąbrowskiego, linia kolejowa nr 115 tzw. „Szczucinka” (Tarnów – Szczucin), posiada pewien potencjał do przywrócenia znaczenia kolei w tym regionie15, co jest podnoszone m. in. przez miłośników kolei. Na chwilę obecną brak jest jednak planów wykorzystania kolei w tym regionie w najbliższym czasie.

Województwo mazowieckie

Spośród 5,4 mln mieszkańców województwa mazowieckiego ponad ćwierć miliona (4,7%) nie ma dostępu do czynnych stacji kolejowych w zamieszkiwanym przez siebie powiecie. Województwo mazowieckie jest zróżnicowane pod względem dostępności kolei, a na wielkość wymiany pasażerskiej na poszczególnych stacjach wpływ ma charakter podróży. Analizując wskaźnik wymiany pasażerskiej na mieszkańca powiatu, szczególnie w Warszawie należy brać pod uwagę duży wpływ osób przyjezdnych, które wykorzystują transport kolejowy w codziennych dojazdach do pracy i do szkoły z sąsiednich powiatów. Powiatami, w których nie odnotowano wymiany pasażerskiej, były powiaty lipski, makowski, przasnyski, sokołowski, zwoleński i żuromiński.

Województwo opolskie

W 2021 r. w województwie opolskim mieszkańcy tylko jednego z powiatów nie posiadali dostępu do stacji pasażerskiej. Był to powiat głubczycki liczący ponad 45 tys. mieszkańców. Mieszkańcy tego powiatu stanowili 4,6% mieszkańców województwa opolskiego w 2021 r. Najwyższą wartość wskaźnika wymiany pasażerskiej na liczbę mieszkańców miało miasto na prawach powiatu Opole, w którym mieszkaniec statystycznie skorzystał z kolei 24 razy. Drugim pod względem wskaźnika był powiat brzeski. W tych dwóch powiatach zrealizowane zostało 56% wymiany pasażerskiej na stacjach województwa opolskiego w 2021 r.

Województwo podkarpackie

W województwie podkarpackim wskaźnik wykorzystania kolei od lat pozostaje na bardzo niskim poziomie. Ma to swoje odzwierciedlenie w wynikach poszczególnych powiatów – w przypadku większości z nich nie przekracza on średnio wartości 1 na jednego mieszkańca. Powiatami, w których nie zostały zlokalizowane stacje zatrzymania pociągów, były powiat bieszczadzki i powiat brzozowski.

Województwo podlaskie

W skali kraju województwo podlaskie charakteryzowało się największym udziałem mieszkańców bez dostępu do stacji z wymianą pasażerską w 2021 r. Jest to ponad 18% wszystkich mieszkańców powiatów tego województwa (ponad 214 tys. mieszkańców). Wysoki poziom tego odsetka wynika z braku kolei w 5 powiatach: kolneńskim, łomżyńskim, sejneńskim, zambrowskim oraz w Łomży jako mieście na prawach powiatu. Największym z tych ośrodków jest byłe miasto wojewódzkie Łomża z ponad 62 tys. mieszkańców.

Województwo pomorskie

Dodaj komentarz