Inwestycje Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Dworce Chrzęsne i Barchów otwarte [ZDJĘCIA]

Dworzec Chrzęsne to kolejna inwestycja tego typu w ramach PID.

– Chrzęsne to 70. dworzec kolejowy, który otworzyliśmy w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Jest to obiekt zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, a więc dworzec nowoczesny, komfortowy, ekologiczny i bezpieczny. Jestem przekonany, że spełni on wszystkie oczekiwania pasażerów udających się w podróż z tej niewielkiej miejscowości – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

 

Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej dworce posiadają  wiele usprawnień. Są one w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty wyposażono w oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu w Barchowie powstała również nowa pochylnia ze skarpy w kierunku ulicy.

Nowe dworce są także ekologiczne i bezpieczne. Na dachu dworca w Chrzęsnem  znajdują się panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dworce wyposażono również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Dworzec Chrzęsne posiada dodatkowo pompę ciepła do ogrzewania wnętrza dworca. Praca wszystkich urządzeń jest nadzorowana przez systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, co przekłada się na optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Na obydwóch dworcach zamontowano również nowoczesny systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Zmieniło się również najbliższe otoczenie dworców. W Chrzęsnem wykonano nowy dojazd do dworca od strony drogi publicznej, a także 13 miejsc postojowych. W Barchowie również wymieniono nawierzchnię w sąsiedztwie dworca, a także wyznaczono sześć miejsc postojowych, w tym jedno dla osoby z niepełnosprawnościami.

Budowa nowych dworców Chrzęsne oraz Barchów to koszt odpowiednio 5,1 mln zł oraz 4,3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą inwestycji w Chrzęsnem i  Barchowie, które były realizowane w formule „projektuj i buduj”, było konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.

Dodaj komentarz