Inwestycje

Dworzec Wrocław Główny zyskał nowy peron

Fot. PKP PLK

Na dworcu Wrocław Główny oddany do użytku został nowy peron. W ramach inwestycji realizowanej przez PKP PLK w obiekcie zamontowana została winda, a na wyświetlaczach pojawiły się czytelne informacje pasażerskie. Wyremontowano także dojścia na peron od strony dworca autobusowego. Koszt prac to ok. 8,4 mln zł.

Do pięciu czynnych peronów na Wrocławiu Głównym dołącza kolejny – szósty. Zwiększy się sprawność ruchu pociągów, szczególnie, że liczba podróżnych i kursujących składów rośnie.

Dwustumetrowy peron zapewni podróżnym wygodny dostęp do pociągów. Wyposażony jest w wiaty i tablice informacyjne oraz oświetlenie LED. Bieżącą informację o pociągach zapewni nagłośnienie i elektroniczne wyświetlacze – 4 na peronie oraz po 2 przy każdym wejściu na peron.

Dojście do nowego peronu, podobnie jak do pozostałych, jest od traktu do hali głównej i dodatkowo od ul. Suchej. Podróżni o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz podróżni z cięższym bagażem mogą korzystać z windy od strony przejścia tunelowego. Dla osób niedowidzących na nawierzchni peronu są zaznaczone ścieżki naprowadzające.

Nad schodami, prowadzącymi z przejścia tunelowego na peron, wybudowana jest przeszklona wiata, osłaniająca schody i windę. Przy budowie peronu zastosowano detale, nawiązujące do historycznego charakteru dworca. Są odpowiednio dobrane płytki ceramiczne (wielkość i kolor) oraz granitowe elementy obramowań naroży. Również wzór metalowych przęseł wygrodzenia peronu został wykonany w dawnej stylistyce.

Prace przy nowym peronie wymagały również prac torowych, montażu urządzeń sterowania ruchem i wymiany rozjazdu. Wyzwaniem przy realizacji inwestycji było „przebicie” wejścia do głównego przejścia tunelowego. Przeprowadzono skomplikowaną operację rozwiązania licznych kolizji kablowych. Były to m.in. kable energetyczne oświetlenia, instalacje sygnalizacji p.poż, nagłośnienia, systemu ostrzegania. Działania, ze względu na zapewnienie ruchu pociągów i obsługi dworca, wymagały czasu i zmian projektu.

Peron nr 6 jest dostosowany do obsługi wszystkich pociągów pasażerskich. Ze względu na usytuowanie obok przystanków komunikacji miejskiej, będzie przeznaczony głównie dla obsługi pociągów aglomeracyjnych. Jego rola wzrośnie po oddaniu w 2021 roku dwóch odnawianych tras: z Wrocławia w kierunku Sobótki i Świdnicy oraz w kierunku Jelcza Miłoszyc.

Wartość prac  8,4 mln zł. Inwestycja finansowana ze środków budżetowych oraz ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na Dolnym Śląsku coraz więcej stacji i przystanków zapewnia dogodny dostęp do pociągów wszystkim podróżnym m.in. osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wszystkie przebudowane stacje np. Jelenia Góra, Wałbrzych Główny, Głogów oraz nowe przystanki np. w Jeleniej Górze (Zabobrze, Przemysłowa) oraz Mokronos Górny, Lubin Stadion mają odpowiednio przystosowane dojścia. PLK zmieniają obecnie stacje Legnica oraz Kłodzko Miasto – tam również będą windy.

Źródło: PKP PLK