Pasażer Polregio Raport z Polski

FALA zintegruje systemy biletowe na Pomorzu

W najbliższy wtorek rozpoczyna się montaż sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi pasażerów w nowym systemie FALA. Punkty obsługi powstaną w największych miastach województwa pomorskiego. Start w Ustce.

FALA zintegruje systemy biletowe na Pomorzu

Firma Asseco Data Systems – główny wykonawca systemu – rozpoczyna instalację sprzętu umożliwiającego obsługę mieszkańców Pomorza w ramach tworzonego w naszym regionie systemu FALA.

Czym jest FALA?

FALA będzie narzędziem informatycznym, które zintegruje rozproszone systemy biletowe w różnych miastach województwa i połączy je z systemami kolejowymi PKP SKM oraz Polregio. Dzięki temu pasażer, wsiadając do autobusu, pociągu, tramwaju czy trolejbusu nie będzie musiał kupować odrębnych biletów u każdego z organizatorów transportu. Rozliczać się będzie na podstawie sygnalizowania swojej obecności w pojeździe – odbijając się na specjalnych czytnikach kartą komunikacyjną, kartą bankową lub smartfonem z zainstalowaną aplikacją.

Na terenie województwa uruchomionych zostanie na początek ponad 20 punktów obsługi klienta. Wspierać one będą osoby, które mają problem z obsługą komputera czy smartfonu. W każdym z POK-ów będzie można uzyskać pomoc przy założeniu konta. W takich miejscach sprawdzimy swoje dane i doładujemy swoje konto określoną kwotą lub biletem okresowym. Tam także uzyskamy wiele informacji na temat transportu publicznego w regionie.

Spółka InnoBaltica, która na zlecenie pomorskich samorządów odpowiada za wdrożenie systemu FALA. Chce jak najlepiej przygotować mieszkańców Pomorza na nadchodzące zmiany i dlatego sieć POK-ów organizuje już teraz. Działać one będą na bazie istniejących punktów obsługi pasażera oraz na bazie punktów informacji turystycznej. Wszystko po to, żeby w momencie uruchomienia nowego systemu mieszkańcy Pomorskiego wiedzieli dokąd się udać po wsparcie.

Gdzie działać będą punkty obsługi klienta systemu FALA? Przede wszystkim w Gdańsku, Gdyni, Tczewie, Kwidzynie, a także w Chojnicach. System znajdziemy również w miejscowościach nadmorskich: Miastku, Słupsku, Ustce, Lęborku, Władysławowie oraz w Wejherowie i Rumii. Spółka InnoBaltica prowadzi rozmowy z kilkoma jeszcze miastami w sprawie uruchomienia na ich terenie kolejnych punktów.

Jako pierwsze w sprzęt informatyczny systemu FALA zostaną wyposażone punkty obsługi klienta w Ustce. Harmonogram montażu rozpisany jest do końca lutego.

Przypomnijmy

System FALA będzie uruchamiany etapami. Jako pierwsza zacznie działać aplikacja mobilna – w połowie bieżącego roku. Od tego momentu zacznie się montaż tzw. walidatorów, czyli kasowników. Bedzie to 850 urządzeń na przystankach kolejowych oraz   5300 urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach). Kasowniki zaczną działać na początku 2023 r. Mieszkańcy Pomorza i turyści skorzystają z nich nie tylko za pomocą smartfona, ale także karty bankomatowej i specjalnej karty FALA. Te ostatnie wydawane będą w całym regionie.

W minionym tygodniu w gdańskich tramwajach rozpoczął się już montaż tzw. holderów. To specjalne uchwyty, do których przymocowane zostaną nowe kasowniki.