global Inwestycje Tabor Wydarzenia

Francja zamawia pierwsze pociągi wodorowe

Francuskie regiony Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est i Occitanie podpisały pierwsze w kraju zamówienie na dwusystemowe pociągi elektryczne i wodorowe. To historyczny krok dla kolei i środowiska pod kątem redukcji emisji dwutlenku węgla.

Działając w imieniu czterech regionów, firma SNCF Voyageurs złożyła w Alstom zamówienie na pierwsze 12 dwusystemowych pociągów elektrycznych i wodorowych z prawem opcji na dwa kolejne zestawy serii Coradia Polyvalent. Wartość kontraktu to prawie 190 mln euro.

Inwestycja realizowana jest we Francji po raz pierwszy. To duży krok w kierunku realizacji celu transformacji energetycznej, polegającego na ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych i redukcji hałasu.

Oficjalne francuskie zamówienie na pociągi o napędzie wodorowym jest wynikiem dwuletniej współpracy między interesariuszami projektu PLANETER, realizującego regionalne projekty prośrodowiskowe z zakresu mobilności.

Zamówione pociągi Coradia Polyvalent spełniać będą wymagania zróżnicowanej francuskiej sieci kolejowej. W ramach eksploatacji pokonać będą mogły nawet 600 km na odcinkach niezelektryfikowanych. Czterowagonowy, 72-metrowy skład pomieści 218 pasażerów.

Od roku 2011 do francuskich regionów trafiło prawie 400 dwusystemowych i w pełni elektrycznych pociągów Coradia Polyvalent. Ich produkcja zapewnia we Francji ponad 2 tys. miejsc pracy. W projekt zaangażowanych jest 6 zakładów Alstom w tym kraju: Reichshoffen (Bas-Rhin) w zakresie projektowania i montażu, Ornans (Doubs) w zakresie silników, Le Creusot (Saône-et-Loire) w zakresie wózków, Tarbes (Hautes-Pyrénées) w zakresie trakcji i rozwoju napędu wodorowego, Villeurbanne (Rhône) z zakresu elektroniki pokładowej i Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) z zakresu projektowania.

– Francja ma wszystko, czego potrzeba, aby zostać mistrzem w dziedzinie wodoru: rząd francuski jest w pełni zaangażowany w realizację tych planów. Z naszej strony przekażemy 47 mln euro na stworzenie francuskiego pociągu regionalnego napędzanego wodorem. Cieszę się, że to umożliwi czterem regionom potwierdzenie zamówienia na pierwsze 14 pociągów. – powiedział Jean-Baptiste Djebbari, minister ds. Transportu we francuskim Ministerstwie Przemian Ekologicznych.

 

Do inwestycji odniósł się także przewodniczący rady regionalnej Auvergne-Rhône-Alpes.

– Ochrona środowiska to ważna kwestia i bez wątpienia największe wyzwanie XXI wieku. Zamówienie na pierwsze pociągi Coradia w Auvergne-Rhône-Alpes jest kolejnym krokiem w realizacji planów naszego regionu. Stawiamy na Zielony Ład, koncentrujemy się na innowacjach, rozwoju biznesu i tworzeniu miejsc pracy. Od chwili naszego zaangażowania w europejski projekt „Zero Emission Valey”, chcemy uczynić nasz region „domem dla wodoru” – tym samym być miejscem, w którym wytwarza się najmniejszą ilość CO2 w Europie. Pociągi napędzane wodorem to innowacyjna alternatywa dla pociągów spalinowych, jeżdżących na naszych niezelektryfikowanych liniach – powiedział Laurent Wauquiez, przewodniczący rady regionalnej Auvergne-Rhône-Alpes.

 

Do kwestii zakupów nowych pociągów odniosła się także przewodnicząca rady regionalnej Bourgogne-Franche-Comté.

– Pociągi wodorowe są sposobem nie tylko na walkę ze skutkami globalnego ocieplenia, ale także na zwiększenie zatrudnienia w regionie, podniesienie jego atrakcyjności i zapewnienia większego komfortu podróżowania – mówi Marie-Guite Dufay. – Aby przejść na wodór, region połączył umiejętności zarówno Bourgogne, jak i Franche-Comté. Zamówienie na trzy Coradia Polyvalent H2 o łącznej wartości 52 mln euro stanowi kolejny krok w naszym wdrażaniu wodoru do niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie mobilności. Pociągi będą kursować między Auxerre i Laroche-Migennes.

 

Swój komentarz dodał przewodniczący rady regionalnej Grand Est.

– To przełomowe zamówienie potwierdza nasze zaangażowanie w utrzymanie zatrudnienia i rozwój w zakładzie w zakładzie w Reichshoffen, gdzie będą montowane wszystkie pociągi – trzy plus dwa opcjonalne dla regionu Grand Est i dziewięć innych zamówionych przez naszych partnerów. To pierwszy krok w długoterminowej strategii TER Grand Est, a nasze zaangażowanie w ten bezprecedensowy program ma na celu stymulowanie działań skutkujących uruchomieniem we Francji pociągu wodorowego. Pozwoli to m.in. rozwijać projekt małych kolei.

 

Zlecenie to daje zielone światło dla rozwoju technologii wodorowej we francuskich pociągach. Inwestycja to kluczowy moment dla Oksytanii. LiO Region Oksytanii w 2025 r. powita na ponownie otwartej linii Montréjeau – Luchon 3 pociągi wodorowe.

– Alstom jest dumny z tego, że wraz z SNCF Voyageurs oraz regionami Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est i Occitanie przyczynia się do stworzenia czystszego i bardziej zrównoważonego rozwiązania w zakresie mobilności. Alstom jest pierwszą firmą kolejową na świecie, która wprowadziła na rynek pociąg wodorowy i opanowała tę technologię dzięki pociągowi iLint, opracowanemu na rynek niemiecki. To nowe zamówienie na rynek francuski jest w pełni zgodne z ambicją Grupy Alstom, aby stać się numerem jeden na rynku zielonej i inteligentnej mobilności oraz pomóc we wdrożeniu wydajnego ekosystemu wodorowego w naszych regionach – powiedział Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France .

 

– To zamówienie jest historycznym krokiem w kierunku czystej mobilności poprzez wprowadzenie nowego rozwiązania kolejowego z zerową emisją. Wodór stał się rozwiązaniem, które ma pomóc regionom w transformacji energetycznej. Angażujemy się w te rozwiązania, udostępniając technologię opracowaną na potrzeby mobilności prośrodowiskowej – powiedział Christophe Fanichet, dyrektor generalny, SNCF Voyageurs.

Reklama