Planuje się, że pierwsze komercyjne pociągi pasażerskie napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi wejdą we Francji do służby w 2024 r. Stosowna umowa opiewająca na prawie 52 mln euro, została podpisana 5 marca br. w obecności ministra transportu Jean Baptiste Djebbari przez prezesa państwowego przewoźnika (SNCF) Jean-Pierre’a Farandou i Henri Poupart-Lafarge, prezesa Alstom.
Trzy pociągi dla wykorzystania w regionalnym transporcie ekspresowym (TER), wyposażone zarówno w konwencjonalną trakcję elektryczną, jak i technologię ogniw paliwowych, mają kursować na trasach z Auxerre do Avallon i Corbigny w departamencie Yonne w regionie Bourgogne-Franche-Comté.
Jest to pierwszy kontrakt z umowy ramowej przewidującej zamówienie 14 zespołów trakcyjnych napędzanych wodorem, przeznaczonych dla regionów Bourgogne-Franche-Comté, Auvergne-Rhône-Alpes, Grand-Est i Occitanie.
Pociągi Coradia Polyvalent mają rozpocząć jazdy próbne w 2023 r. Trójczłonowe pojazdy mają zabierać 220 pasażerów i poruszać się z prędkością 160 km / h. Ich zasięg ma wynosić od 400 do 600 km. W odróżnieniu od eksploatowanych w Niemczech pociągów wodorowych Alstom iLint, pojazdy na francuskich torach będą posiadać napęd bimodalny, przez co będą mogły korzystać z napowietrznej trakcji.
Miejsce podpisania umowy – Auxerre, w regionie Bourgogne France-Comté nie było przypadkowe. Inwestycja w wodorowy tabor to cześć planu „terytorialnego ekosystemu wodorowego” skoncentrowanego właśnie w Auxerre, gdzie gaz będzie produkowany przez spółkę zależną przedsiębiorstwa energetycznego EDF w procesie elektrolizy. Proces ten jest bardzo energochłonny przez co energia elektryczna na jego potrzeby będzie pochodzić z pracy turbin wiatrowych i instalacji hydroelektrycznych w obszarze Morvan. Plany przewidują, że produkowany tam wodór zostanie również wykorzystany do zasilania floty pięciu autobusów w Auxerre, a następnie pojazdów użytkowych obsługiwanych przez władze lokalne lub firmy prywatne.
Koszt pociągów będzie częściowo współfinansowany przez rząd centralny, który ponosi wydatki związane z rozwojem technologii wodorowej. W październiku ubiegłego roku Jean Baptiste Djebbari ogłosił, że cztery regiony planujące uruchomienie pociągów napędzanych wodorem otrzymają po 4 miliony euro na przyspieszenie rozwoju.
Francja ma możliwość bycia wielkim światowym liderem w dziedzinie wodoru – powiedział ministra transportu, dodając, że paliwo wodorowe może napędzać pociągi, autobusy i autokary. Rząd planuje przeznaczyć do 7 mld euro na projekty związane z wodorem do 2030 roku.
Prezes i dyrektor generalny krajowego operatora SNCF, uczestnicząc w wydarzeniu za pośrednictwem łącza wideo, powiedział:
– podpisanie umowy jest wydarzeniem historycznym, ponieważ spełniamy marzenie o uruchamianiu pociągów napędzanych wodorem we Francji.