Przetargi Raport z Polski Tabor

H. Cegielski – FPS zwycięża przetarg na 300 wagonów dla PKP Intercity

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 300 nowych wagonów z prawem opcji na kolejnych 150. Projekt, w ofercie podstawowej wart jest ponad 4,2 mld zł brutto, z opcją – 6,36 mld. Prace zrealizuje H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Wizualizacja nowych wagonów PKP Intercity
Wizualizacja nowych wagonów PKP Intercity

Spółka PKP Intercity zarezerwowała na ten przetarg kwotę 4 238 580 000 zł brutto. O wybraniu najkorzystniejszej oferty mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu spółki.

– Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk.

Nowe wagony w pociągach klasy średniej

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.

– Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

 

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

Nowy design pociągów

Zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce, zostały bowiem zaprojektowane zgodnie nowym podejściem do designu. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym oraz charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowe wagony wprowadzą nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę. Pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem.

Dodaj komentarz