Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Ile trwa proces inwestycyjny, czyli jak przebiega realizacja CPK

Idealnie obrazują to prace nad Strategicznym Studium Lokalizacyjnym, które wraz z przeprowadzoną strategiczną oceną oddziaływania na środowisko (SOOŚ) zostało przyjęte przez pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horałę w kwietniu 2021 roku, po ponad półtora roku prac.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne

– Publikacja SSL to kolejny istotny kamień milowy naszego projektu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko pozwala spojrzeć na program inwestycyjny jako na pewną całość. Dziękujemy za wszystkie przesłane do nas uwagi. Dzięki nim nasze inwestycje będą lepiej dostosowane do oczekiwań społecznych i wymogów środowiskowych. Przy okazji już teraz zapraszamy do aktywnego włączenia się w konsultacje, które będą dotyczyć konkretnych lokalizacji przygotowywanych przez nas inwestycji. Głos mieszkańców i organizacji społecznych pozwala nam lepiej wypełnić postawione przed nami zadania – mówił wówczas Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Inwestycje objęte Strategicznym Studium Lokalizacyjnym to port lotniczy wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym oraz kolejowe inwestycje towarzyszące, na które składają się nowe odcinki linii kolejowych i infrastruktura badawcza. Dodatkowo w jego zakres wchodzą inwestycje drogowe, których budowa związana jest z powstaniem CPK oraz pozostałe inwestycje towarzyszące, takie jak linie i stacje elektroenergetyczne, instalacje do przesyłu i magazynowania paliw czy węzły przesiadkowe integrujące nowe stacje i przystanki kolejowe z transportem publicznym.

Podstawą SSL są korytarze przyszłych linii kolejowych o łącznej długości prawie 2000 km. W pierwszej wersji SSL projektanci opracowali dla tych linii ponad 10 tys. km wariantów, czyli 200 razy więcej niż wybudowano w Polsce po 1989 r. i 2,5-krotnie więcej niż istnieje wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju. W ramach dwóch etapów ogólnopolskich konsultacji mieszkańcy zgłosili prawie 160 tys. uwag i wniosków (to trzy razy więcej niż łączna liczba miejsc na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie).

Podczas pierwszej tury uzgodnień SSL, które miały miejsce od 10 lutego do 10 marca 2020 r., mieszkańcy i samorządowcy zgłosili ponad 146 tys. uwag. Na tej podstawie spółka CPK opublikowała w sierpniu 2020 roku raport, w którym odniosła się do zgłoszeń dotyczących korytarzy dla inwestycji CPK. W takiej formie – z korytarzami transportowymi miejscowo poszerzonymi pod wpływem uwag i propozycji mieszkańców – projekt SSL poddany został strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko (SOOŚ).

W ramach SOOŚ odbył się drugi etap konsultacji społecznych, który miał miejsce od 30 listopada do 31 grudnia 2020 roku. Mieszkańcy mogli zapoznać się ze zmodyfikowanym projektem SSL (uwzględniającym część uwag z pierwszego etapu konsultacji), a także ze sporządzoną do tego projektu prognozą oddziaływania na środowisko. W efekcie do spółki CPK wpłynęło prawie 13 tys. kolejnych uwag i wniosków.

Kolejne etapy

Pozostaje pytanie, co jest jeszcze potrzebne, aby wbić przysłowiową pierwszą łopatę na terenie inwestycji? Przyjęcie powyższego dokumentu znacząco przybliżyło spółkę CPK do etapu określenia lokalizacyjnych wariantów inwestycji, wystąpienia o decyzję środowiskową, lokalizacyjną, a docelowo do projektowania. Podczas przygotowań do budowy kolejowych szprych CPK priorytetem jest zminimalizowanie wpływu inwestycji na ludzi i środowisko. Kolejnym etapem będą prace w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ). Ich finalnym efektem będzie jeden wybrany dla danego odcinka wariant inwestorski jako kluczowy wkład do uzyskania decyzji środowiskowej.

Dodaj komentarz