Publikacje Firm Raport z Polski Wydarzenia

Impact i FREYR Battery przyspieszają proces dekarbonizacji transportu

Impact Clean Power Technology (“Impact”) podpisał z firmą FREYR Battery, producentem czystych ogniw akumulatorowych nowej generacji, długoterminową umowę off take na dostawę, pod pewnymi warunkami, energii o mocy 10 – 14 GWh w latach 2025-2030. Do nowej Gigafactory Impactu, która rozpocznie produkcję w 2024 r., FREYR zapewni dostawy zoptymalizowanych kosztowo i zdekarbonizowanych ogniw LFP nowej generacji, produkowanych na platformie 24M Technologies SemiSolid. Umowa zapewni Impactowi możliwość realizacji produkcji swoich systemów bateryjnych w oparciu o europejski łańcuch dostaw.

Impact jest wiodącym producent systemów bateryjnych dla transportu oraz stacjonarnych magazynów energii dla przemysłu, OZE, zawodowej energetyki, trakcji i telekomunikacji. Obie strony chcą wspólnie pracować nad przyspieszeniem procesu dekarbonizacji światowego transportu, który dzisiaj odpowiada za około 25% globalnej emisji dwutlenku węgla.

Impact zaliczany jest do pierwszej dziesiątki globalnych producentów nowoczesnych systemów magazynowania energii. Umowa przewiduje, że ogniwa LFP, które FREYR zamierza dostarczyć ze swojego zakładu produkcyjnego Giga Arctic w Mo i Rana w Norwegii, zostaną zintegrowane z produktami Impact, przeznaczonymi do wykorzystania w pojazdach użytkowych i innych zastosowaniach.

Jest to nasza pierwsza umowa handlowa z klientem z branży elektromobilności. Stanowi ona wyraźny sygnał, że FREYR jest na dobrej drodze do produkcji ogniw LFP dla transportu, co pozwoli uzupełnić naszą ofertę zarówno dla stacjonarnych jak i mobilnych magazynów energii.. Podobne umowy zawarliśmy z Nidec, Honeywell i Powin. Portfel zobowiązań FREYR do odbioru energii elektrycznej do 2030 roku przekracza obecnie skumulowany wolumen 130 GWh – mówi Tom Einar Jensen, współzałożyciel i dyrektor generalny FREYR.

 

Impact i FREYR chcą wspólnie pracować nad przyspieszeniem procesu dekarbonizacji światowego transportu, który dzisiaj odpowiada za około 25% globalnej emisji dwutlenku węgla. Naszym zdaniem pojazdy wykorzystywane w transporcie publicznym i prywatnym do 2030 r. będą potrzebowały ponad 1 TWh energii skumulowanej w systemach bateryjnych. Tym bardziej, że zarówno Europa jak i Stany Zjednoczone będą przestrzegać porozumienia paryskiego dotyczącego utrzymania globalnego ocieplenia poniżej 1,5 stopnia Celsjusza. Dzięki produkcji konkurencyjnych cenowo i trwałych ogniw LFP w zakładzie w Giga Arctic, zasilanym wyłącznie energią odnawialną, FREYR będzie mógł wspierać ścieżkę zerowej emisji netto dla producentów pojazdów użytkowych – dodaje Jensen.

Intencją FREYR jest osiągnięcie pozycji strategicznego, alternatywnyego dostawcy czystych akumulatorów nowej generacji dla klientów w całej Europie, którzy planują zaopatrywać się w lokalnie produkowane ogniwa LFP. Poprzez zrównoważoną produkcję na platformie produkcyjnej 24M Technologies SemiSolidTM, FREYR spodziewa się znacznego zmniejszenia nakładów inwestycyjnych, zużycia energii i kosztów wymaganych materiałów, w stosunku do konwencjonalnych technologii produkcyjnych.

Szukaliśmy zrównoważonego producenta LFP w Europie, który mógłby zaopatrywać nasz zakład w Pruszkowie, pomagając nam w zaspokojeniu rosnącego zapotrzebowania na baterie dla transportu oraz stacjonarne magazyny energii. W FREYR znaleźliśmy podobnie myślącego partnera, który jest zaangażowany w dekarbonizację ważnych sektorów, takich jak m.in. transport komercyjny – komentuje Bartek Kras, prezes zarządu firmy Impact. – Konsekwentnie pracujemy nad zwiększeniem zdolności produkcyjnych systemów bateryjnych w naszej własnej GigafactoryX, tak aby do 2026 roku osiągnąć poziom 5 GWh rocznie– dodaje.

 

Dodaj komentarz