Inwestycje Wydarzenia

Indonezja staje się wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców z branży transportu szynowego

Do 2030 r. rząd Indonezji chce zrealizować wielki plan rozwoju i modernizacji systemu kolejowego. Dynamiczny rozwój branży daje szansę nie tylko lokalnym przedsiębiorcom, ale także inwestorom z zagranicy. To szansa również dla Polski! O możliwościach rozwoju na azjatyckim rynku rozmawiano w trakcie webinarium „Szanse dla polskiego sektora kolejowego w Indonezji”. Wydarzenie organizowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu przy współpracy z Polską Izbą Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Indonezja to czwarty co do wielkości kraj na świecie, na którego terytorium leży 17 tys. wysp.

– Pierwsza linia kolejowa łącząca Semarang z Tanggung w Indonezji powstała w połowie 1864 r. – przypomniał Cezary Filipek, Business Development Manager Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Dżakarcie. – W trakcie II wojny światowej system kolejowy został zdegradowany. Proces ten, z uwagi na błędy zarządzania i korupcję, trwał przez kolejne lata – aż do roku 2010.

 

Ogromna szansa na rozwój kolei pojawiła się cztery lata później, kiedy na prezydenta wybrano Joko Widowo. W roku 2016 wprowadzono w życie 5-letni plan rozwoju infrastruktury kolejowej o wartości 450 mld dolarów. Trzy lata później opracowano wielki plan rozwoju i modernizacji systemu kolejowego do roku 2030.

– Rozwój kolei w Azji południowo-wschodniej jest tak dynamiczny, że za 20 lat będziemy mogli przejechać koleją z Singapuru do Polski w ciągu tygodnia – podkreśla Filipek. – Rozkwit inwestycji kolejowych to niebywała szansa dla polskich przedsiębiorców, bowiem na plan modernizacji kolei przeznaczone będą miliardy dolarów.

 

O możliwościach mówił także Junaidi Bin z firmy PT INKA – pierwszy zintegrowany producent taboru kolejowego w Azji Południowo-Wschodniej. Zaprezentował plany rozwoju firmy do roku 2030. Omówił główne kierunki importu podzespołów, w tym także do Europy.

– Rozszerzenie produkcji w nadchodzących latach otwiera nam pole do nawiązania współpracy i otwarcia się na nowe rynki komponentów – mówił Junaidi Bin.

 

Plany inwestycyjne w branży transportu szynowego w Indonezji są imponujące. To m.in. zakup wagonów pasażerskich, które zastąpią tabor mający ponad 30 lat oraz modernizacja taboru towarowego – zakup 2475 lokomotyw i prawie 50 tys. wagonów. Docelowo w Indonezji powstać ma 12,1 tys. kilometrów linii kolejowych – na Jawie, Dumatrze, Kaliantanie czy w Papui Sulawesi. Aktualnie jest ich ok. 6 tys. km – głównie linii pasażerskich.

Zróżnicowany jest także rozstaw torów. Standardem jest 1067 mm. Istnieją także tory o rozstawie 1435 mm i 750 mm. Planowane trasy dostosowane zostaną do rozstawu 1435 mm.

Mimo trwającej pandemii, indonezyjski rząd nie ustaje w działaniach rozwijających sektor branży szynowej. Kolej jest priorytetem, co potwierdzają najnowsze informacje przekazywane przez tamtejszych operatorów kolejowych. Sukcesywnie wzrasta także liczba mieszkańców kraju wybierających kolej jako podstawowy środek transportu. W ciągu pięciu lat frekwencja w pociągach wzrosła o 30 proc., osiągając w 2019 r. aż 429 mln pasażerów.

Dynamiczny rozwój branży transportu szynowego to szansa na rozwój dla polskich przedsiębiorców. Korzystny wpływ mają rządowe reformy, które poprawiają jakość i funkcjonowanie transportu publicznego w kraju.

Poza szansami, przed potencjalnymi inwestorami stoją także wyzwania. W Indonezji jest bowiem silna konkurencja – o kontrakty w branży rywalizują m.in. Japonia oraz Chiny.

Jak zaznaczają eksperci, w Indonezji nie da się szybko „robić” biznesu. Potrzeba dużo cierpliwości, czy zachowania kultury biznesu. Na czym ona polega? Przede wszystkim na świadomym podejściu do realizowanego kontraktu. Indonezyjczycy dużą wagę przykładają do zachowania i wyglądu biznesowego partnera. Za najlepsze źródło kontaktu, poza tym fizycznym, uważają platformę Whats’up.

Doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, uwag i nawiązania współpracy są także największe na świecie targi branży kolejowej, organizowane właśnie w Indonezji. W konferencji udział wziął także ich pomysłodawca – Baki Lee, założyciel PT Global Expo Management Railway Tech Indonesia (GEM). W trakcie rozmowy przedstawił relację z poprzedniej edycji wydarzenia i zaprosił na kolejne. Targi RailwayTech Indonesia 2021 odbędą się w dniach 30 marca – 1 kwietnia 2021 r.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu

Misją PAIH jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz zasięgu i dynamiki umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw. Działają zarówno w Polsce, jak i poprzez Zagraniczne Biura Handlowe (ZBH).

Oferują szybki dostęp do kompleksowej informacji dotyczącej otoczenia gospodarczo-prawnego projektów biznesowych. Pomagają również w pokonywaniu procedur administracyjnych dotyczących konkretnych przedsięwzięć, opracowaniu rozwiązań prawnych, znalezieniu odpowiedniej lokalizacji oraz wiarygodnych partnerów i dostawców.

Zapewniają również dostęp do instrumentów finansowych, w tym ubezpieczeń oferowanych przez instytucje zrzeszone w Grupie Polskiego Funduszu Rozwoju.