Już ponad 150 km liczy sieć zielonych torowisk tramwajowych w Polsce, a w najbliższych latach ich długość wzrośnie o nawet 40 km – wynika z danych zebranych przez TINES Rail, wiodącego producenta nowoczesnych systemów nawierzchni szynowych.
W ciągu ostatnich 8 lat sieć zielonych torowisk w Polsce zwiększyła się o blisko 56 kilometrów toru pojedynczego (kmtp), co oznacza wzrost o 59%. Obecnie w realizacji znajduje się kolejne 24 kmtp, a w planach dotyczących nowych inwestycji oraz modernizacji istniejących tras tramwajowych przewiduje się dodatkowe 16 kmtp. W sumie w najbliższych latach sieć zielonych torowisk tramwajowych w Polsce wzrośnie ze 150 kmtp aż do 190 kmtp.
W samej tylko Warszawie długość zielonych torowisk wynosi obecnie aż 34 kmtp i będzie systematycznie się zwiększać wraz z oddawaniem do użytku nowych inwestycji, w tym trasy do Wilanowa. Tylko ta jedna inwestycja zwiększy długość torowisk tramwajowych z roślinną zabudową o ok. 11 kmtp. Łódź w przygotowywanych inwestycjach planuje zabudowę w technologii zielonego torowiska wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe. Także miasta, w których obecnie nie ma w ogóle zielonych torowisk szykują się do ich wdrożenia. Grudziądz zlecił opracowanie kompletnej dokumentacji do planowanej w przyszłości budowy i przebudowy sieci tramwajowej wraz z zakupem taboru. W ramach tej planowanej inwestycji miasto będzie rekomendowało zastosowanie zielonych torowisk. W Bydgoszczy na planowanym do budowy odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego o długości 3,4 km, zielone torowisko ma być zastosowane na fragmencie trasy przebiegającej wzdłuż ul. Solskiego.
Betonoza, która w ciągu ostatnich dekad szeroko rozprzestrzeniała się w polskich miastach na skwerach, placach zabaw, nowo budowanych osiedlach, czy w transporcie powoli ustępuje świadomości na temat wysp ciepła.
– Koncepcję zielonych torowisk tramwajowych opracowaliśmy i wykonaliśmy blisko dwie dekady temu, realizując pierwsze w Polsce zielone torowisko wzdłuż Alei 3 Maja w Krakowie. TINES jest prekursorem tych rozwiązań i stale pracujemy nad ich dalszym rozwojem. Pomysł zazieleniania m.in. miejskich tras komunikacyjnych doskonale wpisuje się w oczekiwania mieszkańców miast. Zabudowa roślinna stanowi jeden z elementów nowoczesnych konstrukcji torowisk tramwajowych, redukując negatywne oddziaływanie ruchu tramwajów na środowisko, zwłaszcza drgań i hałasu. Dziś trudno wyobrazić sobie nową inwestycję lub modernizację sieci tramwajowej bez dokładnej analizy tych oddziaływań. To przekłada się na stosowanie w infrastrukturze transportowej rozwiązań ekologicznych, takich jak zielone torowiska, które jednocześnie zapewniają izolację wibroakustyczną – mówi Tomasz Szuba, prezes zarządu TINES Rail S.A.
Idea zielonych torowisk tramwajowych, zapoczątkowana na początku ubiegłego wieku w Berlinie, opiera się na zastosowaniu roślin, takich jak trawa czy rozchodnik, w górnej warstwie konstrukcyjnej stanowiącej tzw. zabudowę torowiska. Dzięki tym proekologicznym rozwiązaniom system miejskiego transportu szynowego staje się bardziej przyjaznym nie tylko dla pasażerów, ale także dla mieszkańców okolic przylegających do tras tramwajowych. To z kolei dodatkowo zwiększa atrakcyjność transportu publicznego, ograniczając tym samym korzystanie z samochodów.