Inwestycje Wywiady

Ireneusz Merchel: Proces Inwestycyjny jest kontynuowany

Nie da się jednak ukryć, że podczas pandemii staraliście się reagować na bieżąco i z korzyścią dla wykonawców – między innymi wprowadzając szereg udogodnień dla nich?

Spółka była i jest w stałym kontakcie z wykonawcami i organizacjami branżowymi oraz podmiotami zaangażowanymi w proces inwestycyjny. Wspólnie poszukiwane są rozwiązania usprawniające i ułatwiające współpracę. W zależności od przebiegu wydarzeń i decyzji wydawanych przez rząd, PLK podejmowały kolejne kroki. W okresie obostrzeń spowodowanych koronawirusem, priorytetem stała się konieczność utrzymania potencjału realizacyjnego i zapewnienie płynności finansowej wykonawcom i podwykonawcom. PLK wypracowały zasady szybkich rozliczeń i płatności w utrudnionych warunkach. Najważniejsze działania to wdrożone zalecenia i instrukcje postępowania uelastyczniające współpracę pomiędzy wszystkimi stronami kontraktu, w tym przyśpieszenie płatności i rozliczeń oraz zatwierdzania i obiegu dokumentów.

 

O współpracy z PLK w czasie pandemii dobrze wyrażają się sami wykonawcy. Pozytywnym echem odbiła się również deklaracja dla głównych wykonawców o możliwości uregulowania przez PLK należności bezpośrednio samym podwykonawcom i nie naliczanie kar umownych?

W okresie pandemii koronawirusa wprowadziliśmy szereg dodatkowych udogodnień dla wykonawców, w tym związanych z uregulowaniem płatności. W zdecydowanej większości płacimy w ciągu kilku, kilkunastu dni od wystawienia faktury, jeśli wykonawca złoży odpowiedni wniosek, mimo że standardowy termin wynosi 30 dni. Głównym wykonawcom zadeklarowaliśmy, że jeżeli mają problemy z uregulowaniem płatności dla podwykonawców, to będziemy płacili bezpośrednio samym podwykonawcom i nie będziemy naliczali kar, które mamy zapisane w umowach. Podobnie jest z zakupami materiałów.

 

Panie Prezesie, jakie jeszcze podjęliście działania, aby przeciwdziałać negatywnym skutkom wynikającym z obostrzeń?

Aby poprawić bezpieczeństwo, a tym samym nie wstrzymać realizacji inwestycji uruchomiliśmy między innymi możliwość tak zwanych częściowo zdalnych odbiorów. Polegają one na tym, że dokumenty przesyłane są w formie elektronicznej i sprawdzane. Dopiero po tym na placu budowy kontrolowane są pewne elementy segmentowo. Oznacza to, że nie zbierają się już komisje liczące nawet do kilkunastu osób, tylko 2-3 pracowników sprawdza poszczególne elementy realizowanych inwestycji. Przykładowo systemy sterowania ruchem kolejowym dotychczas były odbierane u producentów. Wprowadziliśmy zasadę odbiorów tych systemów w sposób zdalny, bezpośrednio w miejscach, czy w pobliżu miejsc gdzie będą zabudowywane. Dzięki temu pracownicy nie muszą wyjeżdżać, mamy oszczędności czasu a pracownicy są bardziej dyspozycyjni.

 

Kolej aktywnie włączyła się w walkę z pandemią COVID-19. Także PKP Polskie Linie Kolejowe wsparły tych, którzy podjęli walkę na pierwszej i często jedynej linii walki z koronawirusem? Grupa Kapitałowa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przekazała między innymi 4 mln zł dla służby zdrowia na walki z COVID-19?

Jako Grupa Kapitałowa Polskich Linii Kolejowych tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz spółki DOLKOM Wrocław; PNUIK Kraków, ZRK – DOM Poznań; PPM-T Gdańsk, przeznaczyliśmy 4 mln zł na wsparcie jednostek i instytucji służby zdrowia. Środki finansowe zostały przeznaczone na zakup niezbędnego sprzętu medycznego, środków zabezpieczenia sanitarnego oraz pilne potrzeby szpitali. Otrzymały je – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny w Warszawie, Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie oraz Instytut Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie. Ponadto, udostępniliśmy 87 samochodów, na potrzeby służby zdrowia. Wspierały one bieżącą działalność służb medycznych. Pojazdy służyły m.in. do przewozu osób i sprzętu medycznego oraz środków zabezpieczenia sanitarnego. Przekazane m.in. busy były wsparciem dla realizacji pilnych potrzeby szpitali.

 

Dodaj komentarz