Wydarzenia

IV pakiet kolejowy wejdzie w życie trzy miesiące później

Nie 16 czerwca, a dopiero 31 października wejdzie w życie techniczny filar IV pakietu kolejowego. W wyniku negocjacji na forum Unii Europejskiej wyznaczono dodatkowy czas, który ma pozwolić na zakończenie procesu transpozycji przepisów w czasie epidemii COVID-19.

Dyrektywy 2016/797 i 2016/798 przewidywały dwa możliwe terminy transpozycji – 16 czerwca 2019 r. i 16 czerwca 2020 r. Decyzja o wyborze jednego z nich należała do państw członkowskich. Polska skorzystała z drugiego terminu, podobnie jak szesnaście innych państw Unii Europejskiej. Dla zdecydowanej większości państw wprowadzenie technicznej części IV pakietu okazało się niemożliwe, na skutek wprowadzenia ograniczeń związanych z epidemią COVID-19.

– Aby uniknąć zamieszania, które mogłoby być efektem braku wprowadzenia na czas przepisów przez część krajów, na początku maja rozpoczęły się negocjacje zmierzające do wydłużenia terminu transpozycji – przypomina Urząd Transportu Kolejowego. – W poniedziałek Rada Unii Europejskiej, gromadząca przedstawicieli wszystkich państw członkowskich, przyjęła nowe regulacje. Na mocy nowej dyrektywy państwa członkowskie otrzymały możliwość kolejnego przedłużenia terminu transpozycji – do 31 października 2020 r., po uprzednim notyfikowaniu woli skorzystania z tej możliwości.