Wydarzenia

IV pakiet kolejowy wejdzie w życie trzy miesiące później

Nie 16 czerwca, a dopiero 31 października wejdzie w życie techniczny filar IV pakietu kolejowego. W wyniku negocjacji na forum Unii Europejskiej wyznaczono dodatkowy czas, który ma pozwolić na zakończenie procesu transpozycji przepisów w czasie epidemii COVID-19.

Dyrektywy 2016/797 i 2016/798 przewidywały dwa możliwe terminy transpozycji – 16 czerwca 2019 r. i 16 czerwca 2020 r. Decyzja o wyborze jednego z nich należała do państw członkowskich. Polska skorzystała z drugiego terminu, podobnie jak szesnaście innych państw Unii Europejskiej. Dla zdecydowanej większości państw wprowadzenie technicznej części IV pakietu okazało się niemożliwe, na skutek wprowadzenia ograniczeń związanych z epidemią COVID-19.

– Aby uniknąć zamieszania, które mogłoby być efektem braku wprowadzenia na czas przepisów przez część krajów, na początku maja rozpoczęły się negocjacje zmierzające do wydłużenia terminu transpozycji – przypomina Urząd Transportu Kolejowego. – W poniedziałek Rada Unii Europejskiej, gromadząca przedstawicieli wszystkich państw członkowskich, przyjęła nowe regulacje. Na mocy nowej dyrektywy państwa członkowskie otrzymały możliwość kolejnego przedłużenia terminu transpozycji – do 31 października 2020 r., po uprzednim notyfikowaniu woli skorzystania z tej możliwości.

 

Z terminem transpozycji dyrektyw 2016/797 i 2016/798 jest również związany termin wejścia w życie szeregu towarzyszących rozporządzeń np. określających procedurę wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa czy zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów. Aktualnie finalizowane są prace nad dostosowaniem rozporządzeń do nowego terminu transpozycji. Będą one stopniowo publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w pierwszej połowie czerwca.

Przepisy wprowadzające filar rynkowy IV pakietu kolejowego obowiązują w Polsce od 12 maja.

Źródło: UTK