Wielkimi krokami zbliżają się największe targi kolejowe w Europie. Podczas wydarzenia w Berlinie nie zabraknie prezentacji taboru największych producentów na rynku. Jakie pojazdy zobaczymy?
Już 24 września w Berlinie rozpoczną się targi InnoTrans 2024. Podczas tegorocznego wydarzenia – jak co dwa lata – zobaczymy prezentacje nowinek technologicznych oraz nowych produktów producentów pojazdów szynowych.
Prezentacje polskich producentów
Śladem poprzednich edycji, także i w tym roku swój tabor zaprezentuje trzech polskich producentów: Fabryka Pojazdów Szynowych, Pesa Bydgoszcz oraz Newag. Jak dowiedział się ‘Raport Kolejowy’, FPS na targi InnoTrans przygotował zmodernizowany wagon Z1B dla PKP Intercity. Jest to jeden z 32 wagonów Z1B (w tym 6 jednostek Z1B PRM), których modernizację zakontraktowano w październiku 2023 roku.
Newag podobnie jak na targach TRAKO 2023 zaprezentuje swojego Griffina na 200 km/h. Zapewne jest to jeszcze jednostka wyprodukowana w ramach kontraktu na 15 pojazdów. Przypomnijmy, że na początku bieżącego roku, PKP Intercity podpisało umowę na zakup 63 takich elektrowozów z opcją na domówienie 32 kolejnych jednostek.
Pesa Bydgoszcz w tym roku zdecydowała się zaprezentować wyłącznie tramwaj, który został wyprodukowany dla MPK Wrocław. Bydgoski producent pokaże jednostkę Twist 146N, bliźniacze pojazdy od czerwca br. wożą już w regularnym ruchu mieszkańców Wrocławia.
Szybki pociąg Siemensa dla Egiptu
Dużą wystawę taboru przygotował Siemens Mobility. W tym roku Siemens pokaże m.in. pociąg Velaro dla Egiptu, Vectrain oraz Mireo Smart – więcej informacji.
Duża prezentacja Stadlera
W tym roku również i Stadler przygotował bardzo dużą wystawę taboru. Podczas tegorocznego wydarzenia, Stadler zaplanował premierę prototypu nowej jednostki RS Zero, która docelowo ma być dostarczana do klientów w wersjach z napędem akumulatorowym lub wodorowym.
Ponadto podczas targów Stadler pokaże jednego z 246 już zamówionych dwusystemowych tramwajów Citylink, produkowanych dla łącznie 6 firm z Niemiec i Austrii.
Kolejną premierą Stadlera na InnoTrans 2024 będzie lokomotywa Class 99. 30 jednostek budowanych obecnie dla brytyjskiej firmy leasingowej Beacon Rail, będzie w przyszłości obsługiwanych przez GB Railfreight. Class 99 opiera się na sprawdzonej koncepcji lokomotyw EURODUAL i jest wyposażona w dwa rodzaje napędu, który umożliwia eksploatację zarówno w trybie wyłącznie elektrycznym, jak i spalinowo-elektrycznym.
Nie zabraknie również prezentacji piętrowego zespołu trakcyjnego, w tym wypadku KISS-a dla ÖBB, a także flagowego produktu FLIRT w wariancie akumulaotorowo-elektrycznym, który został wyprodukowany docelowo dla DB Regio.
Stadler zaprezentuje także wąskotorowy elektryczny pociąg niskopodłogowy dla kolei Centovalli oraz nowe wagony metra dla berlińskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego Berliner Verkehrsbetrieb.
Alstom z trzema prezentacjami
W tym roku Alstom zaprezentuje swój zespół trakcyjny Coradia Max, w tym przypadku dla niemieckiego klienta LNVG, a także Flexity tram dla berlińskiego operatora BVG oraz dobrze już znaną lokomotywę Traxx dla Akiem.