Aktualności Inwestycje Publikacje Firm Wywiady

Jakość to sposób myślenia [WYWIAD]

CSI INVEST Sp. z o.o. świadczy usługi modernizacji i przeglądów taboru szynowego. Stawiając na rozwój, rozszerza swoją działalność, zdobywając doświadczenie na zagranicznych rynkach czy realizując naprawy na zasadzie serwisu mobilnego. O tym, a także początkach działalności, filozofii działania i dalszych planach powiedział nam Prezes Zarządu Sebastian Kamecki oraz wiceprezesi dr inż. Paweł Bukowski i Jarosław Knopp.

Tytułem wprowadzenia zacznijmy od początków firmy, choć pod aktualnym szyldem działacie od 2018 r., możecie pochwalić się kilkunastoma latami doświadczenia.

Sebastian Kamecki

Sebastian Kamecki: Tak, rzeczywiście nasza firma powstała w 2018 roku, ale z branżą jesteśmy związani już od 2001 roku. Założycielami są osoby z wieloletnim doświadczeniem w branży transportu szynowego. Kadra zarządzająca i pracująca to doświadczeni fachowcy w dziedzinie pojazdów szynowych. Celem naszej firmy jest świadczenie usług naprawczych, modernizacji i przeglądów dla przemysłu, zapewniając najwyższą jakość i zadowolenie naszych klientów.


Pomysł na tego typu działalność urodził się z potrzeby rynku. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży pojazdów szynowych i znajomości potrzeb klientów, wiemy, że pojazdy szynowe długo oczekują na naprawy, więc postanowiliśmy temu zapobiec. Staramy się być elastyczni, co w praktyce oznacza, że zlecający decyduje, kiedy, gdzie i na jak długo odstawi pojazd do naprawy. My wpisujemy się w te potrzeby i dzięki temu, nasza oferta jest korzystniejsza, ponieważ nie ma potrzeby transportowania pojazdu do naprawy do hali wykonawcy. Obecnie korzystamy głównie z infrastruktury przewoźników. Rozszerzamy naszą działalność o wykonywanie przeglądów okresowych, modernizacje, naprawy części i podzespołów itp.

Podczas prowadzonej działalności wielkie znaczenie przywiązujecie do jakości, którą określacie sposobem myślenia, czy może Pan rozwinąć tę myśl?

SK: Od początku stawiamy na jakość, dlatego posiadamy odpowiednie procedury w naszej firmie. Wdrożyliśmy system ISO 9001:2015 jako podstawowy, najbardziej rozpowszechniony, co zostało potwierdzone certyfikatem. Nasz system zarzadzania jakością spełnia zestandaryzowane, międzynarodowe wymagania. Dodatkowo postanowiliśmy podjąć wysiłek wdrożenia, a następnie certyfikowania wymagań międzynarodowej normy ISO/TS 22163:2017 (IRIS re.03), który jest systemem elitarnym (2107 wydanych certyfikatów na całym świecie) i potwierdzającym spełnienie rygorystycznych wymagań w zakresie świadczonych przez nas usług. Po opublikowaniu rozporządzenia KE nr 770/2019 w zakresie systemu zarządzania utrzymaniem pojazdów szynowych (MMS), wdrożyliśmy wymagania i oczekujemy właśnie na decyzję UTK o wydaniu nam certyfikatu ECM (jednego z pierwszych w Polsce w zakresie pojazdów pasażerskich).


Nawiązując jeszcze do pytania zacytuję W. E. Deminga „Jakość to sposób myślenia, który powoduje, że stosuje się i bez przerwy poszukuje najlepszych rozwiązań”. Staramy się trzymać tej dewizy w naszej firmie, a potwierdzeniem tego jest wdrożenie i utrzymanie wcześniej wymienionych systemów.

dr inż. Paweł Bukowski Wiceprezes Zarządu

Przejdźmy do bieżącej działalności. Prowadzicie naprawy, modernizacje i przeglądy taboru kolejowego – świadczycie usługi kompleksowe?

Paweł Bukowski: Nadmienię, że nie tylko kolejowego. Świadczymy kompleksowo usługi tego typu dla wszelkich pojazdów szynowych. Mamy na koncie modernizację oraz uruchomienia nowych pojazdów metra, realizowane w Niemczech, a także podpisaliśmy umowę na obsługę serwisową nowych tramwajów dostarczanych do Olsztyna przez turecką firmę Durmazlar.

NASZ MOBILNY SERWIS MA NA SWOIM KONCIE WIELE NAPRAW POWYPADKOWYCH


Większość naszych usług wykonujemy najczęściej bezpośrednio u klienta, w dogodnym dla niego terminie. Nasz serwis z założenia jest mobilny, chociaż muszę dodać, że w tym roku wzbogaciliśmy się o halę warsztatową do napraw podzespołów wraz z parkiem maszynowym niezbędnym do napraw zespołów napędowych i przekładni. Obecnie mamy na koncie wiele napraw powypadkowych, modernizacje taboru wykonywane dla klienta w Niemczech, naprawy powypadkowe realizowane w Czechach, naprawy i rewizje różnego rodzaju podzespołów, m.in. całych układów napędowych, przekładni trakcyjnych, przekładni trakcyjnych nawrotnych, klimatyzacji i wiele innych.

W takiej działalności na pewno atutem jest regeneracja części i podzespołów.

PB: W pełni zgadzam się z tym stwierdzeniem. Regeneracja części i podzespołów polega przecież na przywróceniu pełnego potencjału eksploatacyjnego, co zazwyczaj ma ogromny wpływ na koszt oraz czas realizacji danego zlecenia. Na niektóre nowe podzespoły czasy oczekiwania wynoszą ponad rok, nie wspominając tutaj o ich cenie.
Nawiązując do wspomnianego wcześniej warsztatu, obecnie jesteśmy w stanie zaproponować naszym klientom, oczywiście nie we wszystkich przypadkach, regenerację części lub podzespołów, a co za tym idzie skrócenie czasu oczekiwania na nowe elementy i dzięki temu szybsze przywrócenie pojazdów do ruchu. Ponadto regeneracja części i podzespołów jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ochrony środowiska.

Ciekawym rozwiązaniem jest powypadkowy mobilny serwis pojazdów kolejowych, jak dokładnie działa ta usługa?

PB: Mobilny serwis dotyczący napraw powypadkowych, to nic innego, jak wyszkolony zespół specjalistów, będący w gotowości i realizujący zlecenia dla klienta w dogodnym dla niego terminie (w nocy, w weekendy). Oczywiście ważnym aspektem jest także wyposażenie w narzędzia i różnego rodzaju specjalistyczne oprzyrządowanie, my staramy się cały czas inwestować w tego typu elementy.


Nasz mobilny serwis ma na swoim koncie wiele napraw powypadkowych, oczywiście w różnym zakresie i w różnych miejscach w Polsce i nie tylko (realizowaliśmy naprawy w Niemczech i Czechach). Nasze działania potwierdzone są licznymi referencjami od naszych klientów.

Wasza oferta to nie tylko naprawy i remonty, ale także doradztwo i sprzedaż części.

Jarosław Knopp
Wiceprezes Zarządu

Jarosław Knopp: Jako firma staramy się obsługiwać naszych klientów kompleksowo. Oprócz wykonywanych napraw czy remontów, zajmujemy się także, szeroko rozumianym doradztwem technicznym. Dla przykładu podam, że zrealizowaliśmy kilkanaście zleceń dotyczących weryfikacji czy oceny stanu technicznego różnych podzespołów, w tym między innymi przekładni osiowych do pojazdów spalinowych. Ponadto oferujemy również sprzedaż różnego rodzaju części zamiennych dla pojazdów szynowych. Przykładowo dostarczaliśmy elementy do zespołów napędowych, do układów biegowych, a także różne elementy z laminatów. Części zamienne oferujemy, oprócz naszego rynku rodzimego czy czeskiego i niemieckiego, także dla klientów z Litwy oraz Bułgarii.

Z kim współpracujecie podczas prowadzenia tak szerokiej działalności?

JK: Współpracujemy z wieloma podmiotami. Trudno tutaj wszystkich wymienić, ale są to przewoźnicy kolejowi, firmy produkujące i dostarczające nowe części, i podzespoły; firmy współpracujące z nami w zakresie napraw i regeneracji części, i podzespołów; instytuty i uczelnie w zakresie wykonywania różnego rodzaju ekspertyz i analiz; podmioty wdrażające certyfikaty jakościowe.

REGENERACJA CZĘŚCI I PODZESPOŁÓW JEST WYJŚCIEM NAPRZECIW OCZEKIWANIOM W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA

Wśród zgromadzonych certyfikatów posiadacie dopuszczenie dla Kolei Czeskich. Jak wygląda wasza działalność na międzynarodowym rynku?

JK: Od początku działalności, oprócz rynku polskiego, skupiliśmy się również na rynku niemieckim i czeskim. Dlatego zdecydowaliśmy o certyfikacji naszej firmy przez Koleje Czeskie (České dráhy). Zaowocowało to współpracą w zakresie napraw powypadkowych, jak i różnego rodzaju naprawami czy regeneracjami części i podzespołów układów biegowych pojazdów spalinowych eksploatowanych przez CD.


Na rynku niemieckim mamy na koncie różne projekty, między innymi: modernizacje czy uruchomienia pojazdów metra dla miasta Berlin, modernizacja nowoczesnych EZT dla przewoźnika w Hamburgu.
Cały czas staramy się rozwijać i poszukujemy innych rynków co zaowocowało współpracą również z Kolejami Litewskimi oraz ze spółką obsługującą tramwaje w Sofii.

Jak wyglądają Wasze plany na najbliższą przyszłość?

Sebastian Kamecki: Obecna sytuacja związana z pandemią wpływa na pewno negatywnie na rozwój, głównie na rynkach zagranicznych, ale liczymy, że nie długo wszystko wróci do normalności i będziemy mogli działać ze zdwojoną siłą. Sytuacja ta z pewnością dotyka całą branżę, w tym również przewoźników kolejowych, którzy szukają rozwiązań optymalizujących koszty związane z eksploatacją pojazdów. Mobilny serwis, który rozwijamy jest na pewno ciekawą alternatywą i ma duży wpływ na efektywność eksploatacyjną.


W najbliższej przyszłości planujemy dalej rozwijać nasze usługi na rynku polskim, a także niemieckim i czeskim. Otworzyliśmy oddział naszej spółki w Czechach pod nazwą CSI Czech Branch s.r.o. z siedzibą w Pilźnie i chcemy oferować na tym rynku podobne usługi jak na rynku polskim. Planujemy dalszy rozwój naszej siedziby o kolejną halę oraz zaplecze biurowe i magazynowe.

Reklama