Tramwaje

Karlik po modernizacji wrócił do taboru Tramwajów Śląskich [ZDJĘCIA]

„Karlik” takim przydomkiem pasażerowie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii obdarzyli tramwaj 116Nd Citadis. Przed zbliżającą się 20. rocznicą pierwszego liniowego wyjazdu, na tory wyjechał pierwszy wagon tej serii po gruntownym remoncie.

Od czwartku (18 lutego 2021 r.) pierwszy klimatyzowany Karlik Tramwajów Śląskich kursuje na linii nr 20. Cofając się w przeszłość 3 maja 2001 r. wagony typu 116Nd Citadis zainaugurowały swoją liniową eksploatację, wyruszając na trasę – nieistniejącej dziś – linii nr 41, łączącej Katowice, Chorzów i Bytom. Był to pierwszy niskopodłogowy wagon eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (poprzednika dzisiejszej spółki Tramwaje Śląskie S.A.).

– To był pierwszy powiew nowoczesności i sygnał, że weszliśmy w XXI wiek. Niska podłoga, wygląd zewnętrzny, komfort jazdy i prowadzenia wagonu, rozwiązania techniczne… to wszystko powodowało, że pasażerowie oczekujący na przystankach często puszczali jadące wcześniej stare wagony, żeby pojechać Karlikiem – wspomina Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

 

Wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Alstom Konstal wagony dzielnie zniosły blisko dwie dekady intensywnej eksploatacji. Przyszedł jednak czas na gruntowną modernizację tramwajów tej serii.

– Cały proces rozpoczął się w połowie 2019 roku i był bardzo czasochłonny. Wynika to z faktu, że całość zmian konstrukcyjnych w zakresie rozmieszczenia urządzeń – od projektu do realizacji – to efekt pracy naszych specjalistów z Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie, współpracujących z dostawcami urządzeń – wyjaśnia Bolesław Knapik i dodaje, że pasażerów z pewnością ucieszy fakt, iż wagon zyskał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

 

Czytaj dalej >