Inwestycje Pasażer

Kiedy wrócą pociągi na linię kolejową Malbork – Kwidzyn?

Tak przebiegały prace na dworcu PKP w Kwidzynie w II połowie 2019 r.

W drugiej połowie roku przywrócony zostanie ruch kolejowy na trasie łączącej Malbork z Kwidzynem. Po modernizacji na linii 207 pociągi pasażerskie osiągać będą prędkość do 120 km/h.

PKP PLK modernizują 70 km torów kolejowych między Malborkiem a granicą województwa. Prace obejmują także 9 przystanków osobowych: Kwidzyn, Sztum, Gardeja, Ryjewo, Brachlewo, Gościszewo, Sztumska Wieś, Sadlinki, Dziwno.

Na pomorskim odcinku trasy wymienione zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowanych zostanie 120 obiektów inżynieryjnych i 36 przejazdy drogowe. Wszystkie wyposażone zostaną w sygnalizacje świetlną oraz nowe oświetlenie.

Docelowo po torach pociągi pasażerskie przejadą z prędkością do 120 km/h. Wcześniej pokonywały tę trasę średnio w 60-80 km/h. Czas przejazdu między Malborkiem a Grudziądzem skróci się o 13 minut.

Jak informuje portal tvsztum.pl, pociągi na trasę Malbork – Kwidzyn wrócić mają 9 czerwca. O komentarz zwrócono się do rzecznika prasowego PKP PLK, który podtrzymał stanowisko o uruchomieniu linii w drugiej połowie bieżącego roku.

Inwestycja oddana miała być szybciej. Opóźnienia prac spowodowane są m.in. niedostatecznym zaangażowaniem wykonawcy oraz wydłużającymi się procedurami związanymi z uzyskiwaniem niezbędnych do realizacji decyzji i pozwoleń.

Inwestycja na linii 207, między granicą województwa pomorskiego a Malborkiem, kosztuje 212 mln zł i jest finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Dofinansowanie ze środków UE wynosi blisko 85 proc.

Co się na linii zmieni?

Na stacji Sztum przebudowane zostaną tory, a dwa perony zastąpi jeden, zlokalizowany bliżej przejazdu na ul. Reja. Stacja będzie lepiej skomunikowana z centrum miasta. Nowy peron będzie dłuższy i wyższy, co ułatwi podróżnym korzystanie z pociągów. Zostanie wyposażony w wiaty, nowe oświetlenie oraz oznakowanie. Na peron będą prowadzić dwie pochylnie oraz przejścia przez tory, w tym dodatkowe od strony ul. Żeromskiego, zabezpieczone rogatkami i sygnalizacją świetlną. Zmiany zapewnia dogodne podróże w kierunku Kwidzyna, Grudziądza, Malborka i Trójmiasta. Na stacji Sztum będzie także nowa nastawnia.

W Ryjewie również pojawią się nowe tory, modernizowany zostanie plac przydworcowy oraz peron wyspowy, który zastąpi dwa dotychczasowe perony. Nowy obiekt będzie wyposażony w wiaty, nowe oświetlenie i oznakowanie. Na peron będą prowadzić dwie pochylnie dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bezpieczne dojście do peronu będzie możliwe dzięki dwóm przejściom przez tory z rogatkami i sygnalizacją świetlną.

Na stacji Kwidzyn wykonawca przebudowuje układ torowy oraz buduje nowe przejście podziemne, które połączy perony z dworcem. Obsługę pasażerów znacznie poprawią 3 windy na perony oraz plac przydworcowy. W Kwidzynie remontowane są też dwie zabytkowe wiaty peronowe. Zbudowana jest nowa nastawnia.

Dalsze prace prowadzone będą na odcinku z Kwidzyna do Grudziądza.