Tabor

KM zakupią 71 nowych EZT

W kolejnych trzech  latach (2019 – 2022) Spółka planuje  zakup aż 55 sztuk pięcioczłonowych  ezt przewidzianych do obsługi relacji  w obszarze Warszawy i 39 gmin  ościennych czyli:
WarszawaTłuszcz – 16 ezt (2019),
Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa  – Modlin – 15 ezt (2020),
SochaczewWarszawaCelestynów  – 12 ezt (2021),
– Skierniewice – Warszawa – Mińsk  Mazowiecki – 12 ezt (2022).

Koleje Mazowieckie duża uwagę  zwracają na posiadanie wysoko  wykwalifikowanej kadry. W Spółce  uznaje się, że jest to decydujący  czynnik pozwalający na osiągnięcie  celów strategicznych.  Prowadzona polityka kadrowa  zakłada poprawę i dostosowanie  jakościowej struktury i stanu zatrudnienia  do potrzeb spółki KM  poprzez rekrutację młodej, wysoko  wykwalifikowanej kadry, organizację  szkoleń zawodowych oraz inicjowanie  przedsięwzięć dotyczących  rozwoju i podnoszenia kwalifikacji  pracowników.  Koleje Mazowieckie zatrudniające  2 800 pracowników przez lata borykały  się z niekorzystną strukturą  wiekową. W tym kontekście Spółce  udało się doprowadzić do odmłodzenia  kadry, a zatem poprawy struktury  wiekowej pracowników. W stosunku  do stanu z 2005 roku jest o 10%  mniej pracowników w wieku powyżej  41 lat. Ponadto zaznaczono, że średnia  wieku w zespole maszynistów  wynosi 42 lata a w zespole drużyn  konduktorskich wynosi 43 lata.

Przyjęta przez przewoźnika polityka  gwarantuje także dbanie o wysokie  standardy warunków pracy, jak  również w jego standardach znajdują  się zadania aktywizacji młodych osób  i zapewnienie rozwoju zawodowego  pracowników. W Spółce działa zatem  ośrodek szkoleniowy, w którym  szkoleni są kandydaci na stanowisko  maszynisty. Proces ten przebiega  dwuetapowo – szkolenie na licencję  maszynisty i szkolenie na świadectwo  maszynisty. Jak dotąd odbyło  się osiem edycji szkolenia, których  efektem jest ponad 300 osób, które  podjęły zatrudnienie w spółce. Jednocześnie,  w trakcie realizacji kursu  na świadectwo maszynisty jest 130  pracowników. Na 2017 r. zostało zaplanowane  przeprowadzenie szkolenia  na licencję dla ok. 80 kandydatów  na maszynistę.

W ramach ośrodka szkoleniowego  spółka posiada nowoczesny symulator  jazdy pociągiem typu EN76.  W 2015 r. na symulatorze przeszkolono  220 pracowników (maszynistów)  spółki, natomiast w 2016 r. – 200 maszynistów.  Z symulatora, na mocy  porozumień, korzystają także Koleje  Śląskie sp. z o.o., Centrum Szkolenia  Federacji ZZP PKP sp. z o.o., Łódzka  Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o., PKP  Szybka Kolej Miejska w Trójmieście  Sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska sp.  z o.o. i Zakład Doskonalenia Zawodowego  w Płocku.  Spółka otwarta jest także na współpracę  ze szkołami. Liczy się bowiem  z szansą na pozyskiwanie potencjalnych  specjalistów z branży kolejowej.  W efekcie udzieliła patronatu trzem  szkołom średnim z terenu województwa  mazowieckiego, które kształcą  w specjalnościach kolejowych.  Oprócz szkoleń dla maszynistów  Spółka prowadzi wewnętrzne  szkolenia na stanowiska związane  z bezpieczeństwem kolejowym, ze  szczególnym uwzględnieniem drużyn  konduktorskich. Dotychczas w Spółce  przeszkolono ponad 200 osób, które  uzyskały kwalifikacje kierownika  pociągu.

Dodaj komentarz