Podczas śniadania prasowego Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o. przedstawiła najważniejsze zadania na najbliższe miesiące, w tym plany unowocześnienia taboru oraz rozwój usług.
Pierwszym przedstawionym przedsięwzięciem było pokazanie planów rozbudowy bazy utrzymania na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Sochaczew. W tym wypadku przedmiotem przedsięwzięcia jest zaprojektowanie, sfinansowanie i wybudowanie (wraz z wyposażeniem) oraz eksploatacja wolnostojącej hali napraw pojazdów dla poziomu utrzymania P4, a także świadczenie usług utrzymania w poziomie P4 na rzecz Spółki w zakresie jej taboru. Projektowana hala powinna umożliwiać dokonywanie napraw pojazdów różnych typów, czyli pojazdów elektrycznych – zespołów trakcyjnych (pięcioczłonowych, czteroczłonowych, trójczłonowych i dwuczłonowych) i lokomotyw oraz wagonów piętrowych: pojazdów spalinowych: dwu- i jednoczłonowych.
Umowa zostanie zawarta na minimum 14 lat. Planowana inwestycja będzie składała się z hali napraw nadwozi wraz z malarnią, przesuwni wraz z przesuwnicą, specjalistycznych warsztatów naprawczych i przeglądowych, powierzchni magazynowych, całopociągowej myjni taboru i torów postojowych. Liczy się, że wartość inwestycji może wynieść nawet ćwierć miliarda, przy czym budowa nowej hali ma zagwarantować powstanie około 200 nowych miejsc pracy. Koleje Mazowieckie planują ponadto zbudowanie punkt utrzymania pojazdów kolejowych w Radomiu. W tym przypadku podstawowym założeniem technicznym dla budowy punktu jest możliwość wykonywania przeglądów pojazdów w poziomach utrzymania P1 oraz P2 bez konieczności ich rozłączania. Zaplecze będzie wyposażone w halę przeglądowo-naprawczą posiadającą dwa tory z kanałem (jeden tor do wykonywania przeglądów oraz drugi tor do wykonywania napraw) wraz z niezbędnym zapleczem warsztatowym oraz z wyposażeniem; nowoczesną myjnię przejazdową; zaplecze socjalne dla pracowników; tory postojowe; magazyn.
W nowym punkcie utrzymania pojazdów kolejowych utrzymywane będą pojazdy przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego, w tym połączeń:
• Radom – Dęblin,
• Radom – Drzewica,
• Radom – Skarżysko Kamienna oraz ruchu aglomeracyjnego w godzinach pozaszczytowych Radom – Warszawa – Radom.
W tym wypadku powinno się pojawić blisko 40 nowych miejsc pracy. Podczas spotkania dużo miejsca poświęcono polityce taborowej Spółki. W tym obszarze KM planują odchodzenie od modernizacji na rzecz zakupu wyłącznie nowego taboru, a także stopniowe wycofywanie z eksploatacji starszych pojazdów. Rezultatem ma być znaczna poprawa komfortu podróży. W najbliższych latach (2017 – 2019) Spółka planuje wycofanie z eksploatacji starszych pojazdów. W 2017 r. planuje się sprzedaż 15 ezt, a w kolejnych dwóch odpowiednio 10 i 14 ezt.
W kontekście projektów związanych z zakupem nowoczesnych pojazdów zaplanowany jest zakup w 2018 roku 6 nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które przewidziano do obsługi relacji Warszawa – Działdowo.
Do końca 2019 r. zakup 10 nowych dwuczłonowych ezt, przewidzianych do obsługi relacji:
Radom – Dęblin,
Radom – Skarżysko- Kamienna,
Radom – Drzewica, Radom – Warka.
W kolejnych trzech latach (2019 – 2022) Spółka planuje zakup aż 55 sztuk pięcioczłonowych ezt przewidzianych do obsługi relacji w obszarze Warszawy i 39 gmin ościennych czyli:
– Warszawa – Tłuszcz – 16 ezt (2019),
– Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin – 15 ezt (2020),
– Sochaczew – Warszawa – Celestynów – 12 ezt (2021),
– Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki – 12 ezt (2022).
Koleje Mazowieckie duża uwagę zwracają na posiadanie wysoko wykwalifikowanej kadry. W Spółce uznaje się, że jest to decydujący czynnik pozwalający na osiągnięcie celów strategicznych. Prowadzona polityka kadrowa zakłada poprawę i dostosowanie jakościowej struktury i stanu zatrudnienia do potrzeb spółki KM poprzez rekrutację młodej, wysoko wykwalifikowanej kadry, organizację szkoleń zawodowych oraz inicjowanie przedsięwzięć dotyczących rozwoju i podnoszenia kwalifikacji pracowników. Koleje Mazowieckie zatrudniające 2 800 pracowników przez lata borykały się z niekorzystną strukturą wiekową. W tym kontekście Spółce udało się doprowadzić do odmłodzenia kadry, a zatem poprawy struktury wiekowej pracowników. W stosunku do stanu z 2005 roku jest o 10% mniej pracowników w wieku powyżej 41 lat. Ponadto zaznaczono, że średnia wieku w zespole maszynistów wynosi 42 lata a w zespole drużyn konduktorskich wynosi 43 lata.
Przyjęta przez przewoźnika polityka gwarantuje także dbanie o wysokie standardy warunków pracy, jak również w jego standardach znajdują się zadania aktywizacji młodych osób i zapewnienie rozwoju zawodowego pracowników. W Spółce działa zatem ośrodek szkoleniowy, w którym szkoleni są kandydaci na stanowisko maszynisty. Proces ten przebiega dwuetapowo – szkolenie na licencję maszynisty i szkolenie na świadectwo maszynisty. Jak dotąd odbyło się osiem edycji szkolenia, których efektem jest ponad 300 osób, które podjęły zatrudnienie w spółce. Jednocześnie, w trakcie realizacji kursu na świadectwo maszynisty jest 130 pracowników. Na 2017 r. zostało zaplanowane przeprowadzenie szkolenia na licencję dla ok. 80 kandydatów na maszynistę.
W ramach ośrodka szkoleniowego spółka posiada nowoczesny symulator jazdy pociągiem typu EN76. W 2015 r. na symulatorze przeszkolono 220 pracowników (maszynistów) spółki, natomiast w 2016 r. – 200 maszynistów. Z symulatora, na mocy porozumień, korzystają także Koleje Śląskie sp. z o.o., Centrum Szkolenia Federacji ZZP PKP sp. z o.o., Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. i Zakład Doskonalenia Zawodowego w Płocku. Spółka otwarta jest także na współpracę ze szkołami. Liczy się bowiem z szansą na pozyskiwanie potencjalnych specjalistów z branży kolejowej. W efekcie udzieliła patronatu trzem szkołom średnim z terenu województwa mazowieckiego, które kształcą w specjalnościach kolejowych. Oprócz szkoleń dla maszynistów Spółka prowadzi wewnętrzne szkolenia na stanowiska związane z bezpieczeństwem kolejowym, ze szczególnym uwzględnieniem drużyn konduktorskich. Dotychczas w Spółce przeszkolono ponad 200 osób, które uzyskały kwalifikacje kierownika pociągu.
Ponadto od stycznia rozpoczęło się wdrażanie dwóch projektów. Pierwszy z nich to System Okresowych Ocen Parowników, oparty na kompetencjach. Drugi natomiast nosi nazwę Projekt Powypadkowego Wsparcia Psychologicznego, skierowany do pracowników drużyn konduktorskich i drużyn trakcyjnych.