Wywiady

Koncepcja rozwiązań kompleksowych – rozmowa z Ryszardem Bojanowskim, Dyrektorem Rozwoju Rynku Pojazdów Szynowych SKB Drive Tech SA

Jakość, konkurencyjność i doświadczenie. Z Dyrektorem Rozwoju Rynku Pojazdów Szynowych SKB Drive Tech SA Ryszardem Bojanowskim rozmawiamy o ofercie, klientach, zaufaniu i planach Spółki.

Jesteście obecni na rynku pojazdów szynowych od kilku lat, czyli w porównaniu do ponad stuletniej historii firmy, stosunkowo krótko. Patrząc z perspektywy tych kilku lat czy firma nadal zamierza rozwijać się w tej branży? Jak ważny dla was jest obecnie rynek tramwajów i elektrycznych zespołów trakcyjnych?

Rozmawialiśmy ostatnio wiosną 2020 – czyli na początku bardzo trudnego okresu covidowego, który zweryfikował wiele biznesów i planów biznesowych. Z naszej strony mogę powiedzieć, że również był to wymagający okres, natomiast z pewnością nasza oferta obroniła się na rynku, widzimy satysfakcję klientów i zamierzamy walczyć o nią dalej. Rynek pojazdów szynowych jest dla nas z każdym rokiem coraz ważniejszy – jednym z większych sukcesów ostatniego okresu była realizacja remontów prawie 200 zespołów napędowych dla Tramwajów Warszawskich.

Wykonaliśmy już prawie cały kontrakt, klient skorzystał z prawa opcji, co odczytujemy jako potwierdzenie satysfakcji z naszych usług. Projekt był potrójnie wymagający – pierwszy raz przetarg obejmował tak dużą ilość zespołów, pracowaliśmy w warunkach covidowych, a dodatkowo musieliśmy skoordynować nasze procesy z procesami naszego partnera – VEM Sachsenwerk GmbH, producenta silników trakcyjnych wchodzących w skład remontowanych zespołów. Rozwijamy się zatem dynamicznie, również w trudnych czasach, i obsługujemy najbardziej wymagające projekty – łączna ilość wyremontowanych przez nas przekładni i zespołów napędowych sięgnie w tym roku 1000 sztuk.

Właśnie, klienci. Współpracujecie z szeroką gamą klientów i to nie tylko w obszarze związanym z koleją. To jednoznaczne potwierdzenie zaufania jakie zdobyliście?

Tak, SKB Drive Tech jest jedyną tego rodzaju firmą w Polsce – mamy zaufanie klientów z całego świata z bardzo wymagających branż takich, jak górnictwo, branża morska czy wojsko. Konkurujemy z powodzeniem z największymi firmami z branży napędowej – co również potwierdza się w branży szynowej. Nasza przewaga wobec konkurencji zachodniej to elastyczność w podejściu do oczekiwań klienta, szybkie terminy realizacji przy zachowaniu oczywiście najwyższych standardów jakościowych.

Co mnie zaciekawiło podczas Konferencji Modernizacja Taboru Szynowego w Wiśle to Wasza koncepcja one-stop shop, czyli…?

One-stop-shop to oczywiście koncepcja oferowania naszym klientom kompleksowych rozwiązań – wszystko spod jednego dachu i z jednej ręki. Jak zawsze podkreślamy, jesteśmy przede wszystkim firmą inżynierską – z własnym R&D, projektującą i produkującą własne produkty, tak zwanym OEM – producentem oryginalnego wyposażenia na montaż fabryczny u naszych klientów. Dzięki temu dysponujemy ogromnym potencjałem również dla naszych klientów w ofercie remontów i serwisowania przekładni w pojazdach szynowych. Nie tylko potrafimy wymienić łożyska, ale również wykonać czy zakupić u naszych partnerów potrzebne części zamienne – w terminie o wiele szybszym, niż onkurencja.