Inwestycje

Kolejne elementy tarczy TBM zjeżdżają do Łodzi

Fot. PKP PLK

Do Łodzi sukcesywnie dojeżdżają elementy maszyny TBM, która ma przygotować tunel łączący stacje Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska/Żabieniec. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł stworzy nowe możliwości kolejowych połączeń krajowych i międzynarodowych.

Pierwsze elementy 1,5 tonowej maszyny TBM już dojechały. Mechaniczny kret, który wydrąży łódzki tunel, ma 13,04 m średnicy i 115 m długości. Urządzenie rozpocznie pracę w komorze startowej między ul. Odolanowską i Stolarską. Tunel będzie miał 3 km długości i 12,7 m szerokości.

Duża TBM przeznaczona na tunel w Łodzi, jest największą jaka pracowała do tej pory w Polsce. Tarcza drążąca tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku miała średnicę 12,6 m.

Aktualnie do Łodzi dojeżdżają kolejne elementy dużej tarczy TBM. Są one transportowane tirami. Elementy ponadnormatywne wymagały będą przewozu specjalnego. Do Polski trafią statkiem – najpierw rzeką Ren, potem Morzem Bałtyckim i nocą ciężarówkami do Łodzi. Przewóz fragmentów maszyny będzie wymagał sprawdzenia i przygotowania dróg. Za cały proces będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma.

Czytaj dalej >