Inwestycje

Kolejne elementy tarczy TBM zjeżdżają do Łodzi

Fot. PKP PLK

Do Łodzi sukcesywnie dojeżdżają elementy maszyny TBM, która ma przygotować tunel łączący stacje Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska/Żabieniec. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł stworzy nowe możliwości kolejowych połączeń krajowych i międzynarodowych.

Pierwsze elementy 1,5 tonowej maszyny TBM już dojechały. Mechaniczny kret, który wydrąży łódzki tunel, ma 13,04 m średnicy i 115 m długości. Urządzenie rozpocznie pracę w komorze startowej między ul. Odolanowską i Stolarską. Tunel będzie miał 3 km długości i 12,7 m szerokości.

Duża TBM przeznaczona na tunel w Łodzi, jest największą jaka pracowała do tej pory w Polsce. Tarcza drążąca tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku miała średnicę 12,6 m.

Aktualnie do Łodzi dojeżdżają kolejne elementy dużej tarczy TBM. Są one transportowane tirami. Elementy ponadnormatywne wymagały będą przewozu specjalnego. Do Polski trafią statkiem – najpierw rzeką Ren, potem Morzem Bałtyckim i nocą ciężarówkami do Łodzi. Przewóz fragmentów maszyny będzie wymagał sprawdzenia i przygotowania dróg. Za cały proces będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma.

Wszystkie elementy pierwszej tarczy TBM dotarły już wcześniej do stolicy województwa łódzkiego. Ta tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok. 4,5 km. Prace zacznie od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Mniejszy „mechaniczny kret” waży około 650 ton, ma średnicę 8,76 metra i 95 m długości. Jego części były transportowane wyłącznie drogą lądową, przy pomocy ciężarówek.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

Powstanie tunelu ułatwi nie tylko komunikację miejską i podmiejską, ale także międzynarodową. Pod ziemią pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h.

W ramach projektu powstaną też dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom aglomeracji codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1 434 417 385,13 zł. Projekt i budowa tunelu wykonywane są przez konsorcjum: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2022 r.