Inwestycje

Kolejne stacje zyskują nowe oświetlenia LED

Ponad 12 tys. opraw LED już jest, a na instalację czeka kolejnych 600. PKP PLK na stacjach, peronach, przejazdach kolejowo-drogowych i w przejściach podziemnych montują jasne, energooszczędne oświetlenie. Instalacja nowych świateł to działanie mające poprawić efektywność energetyczną kolei.

Mniejsze zużycie energii i dłuższa żywotność – to główne zalety montowanych na kolei opraw oświetleniowych typu LED. Dla podróżnych i użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych jaśniejsze i lepiej oświetlone przejścia, perony lub przejazdy zwiększają poczucie bezpieczeństwa i komfortu.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dążą do ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Jednym z działań jest przestawienie się z oświetlenia żarowego na mniej energochłonne oświetlenie LED. Oświetlenie zewnętrzne odpowiada za 20% całkowitego zużycia energii w PLK, więc nowe rozwiązania łączą się z konkretnymi korzyściami – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Tylko w tym roku PKP PLK zainstalują ponad 660 opraw LED. Te pojawią się m.in. na stacjach Katowice Szopienice Południowe (woj. śląskie), Chojnów (woj. dolnośląskie) i Kalisz (woj. wielkopolskie). Nowe oświetlenie LED montowane jest także na obiektach w trakcie modernizacji linii kolejowych.

W roku 2019 zamontowanych zostało 1563 opraw LED, m.in. na stacjach w Malborku, Włoszczowie, Częstochowie Mirów, Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach oraz na przystankach w Łodzi: Łódź Olechów Zachód, Łódź Olechów Wiadukt. Od 2014 r., od kiedy wprowadzono program poprawy efektywności energetycznej, zamontowano łącznie ponad 12 000 opraw LED na peronach, przejazdach kolejowo-drogowych oraz w przejściach podziemnych.

Zastosowanie 12 tys. nowoczesnych opraw LED pozwala na oszczędność energii o ok. 4 200 MWh/rok, co odpowiada rocznym potrzebom ok. 1900 gospodarstw domowych. Wymiana opraw oświetleniowych to także konkretny zysk dla środowiska naturalnego – redukcja emisji CO2 o 3 250 ton rocznie. Dla porównania szacuje się, że 1 hektar lasu sosnowego jest w stanie wchłonąć w ciągu roku 20 ton CO2.

LED-y mają również znacznie dłuższą żywotność – mogą pracować bezawaryjnie przez ok. 12 lat. Dodatkowo możliwe jest sterowanie intensywnością świecenia, a to kolejne możliwości uzyskania oszczędności w zużyciu energii i emisji CO2.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przystąpiły do inicjatywy o nazwie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), zrzeszającej rynek kolejowy dążący do oszczędzania energii i jej efektywnego wykorzystywania. Celem tego działania jest ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 1,2 TWh do 2030 r. przez sektor kolejowy.