Tramwaje

Kraków: dostawa Lajkoników na półmetku

Do zajezdni tramwajowej Podgórze w Krakowie dotarł w nocy 25 Lajkonik. Realizacja kontraktu, który obejmuje 50 pojazdów, jest na półmetku.

Fot. MPK Kraków

Lajkonik dostarczony z fabryki Stadlera w Siedlcach  w najbliższych dniach będzie przechodził ostatnie odbiory techniczne.  Po ich zakończeniu dołączy do floty w zajezdni Nowa Huta i zacznie wozić pasażerów.

Pierwszy tramwaj Lajkonik do Krakowa dotarł 13 grudnia 2019 r. Pół roku później – od 18 czerwca 2020 r. – pojazdy rozpoczęły regularne kursy na linii nr 52 i nr 3.

Docelowo producent – firma Stadler – dostarczy do stolicy Małopolski 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Tylko w tym roku dotrze 25 wagonów z aktualnego kontraktu. Dostawa pozostałych 60 jest planowana na lata 2022-2023. To oznacza dla krakowian prawdziwą rewolucję w taborze tramwajowym i to już w najbliższym czasie. Skutki tych zmian widać już dzisiaj. Krakowianie mają do dyspozycji na regularnych liniach 22 Lajkoniki, które kursują m.in. na liniach nr 3, 14, 18, 24 i 50.

Nowe tramwaje są nie tylko komfortowe dla pasażerów, ale także przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwia wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewniają z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Polsce wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Wszystkie pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu  w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.