Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Kto wyremontuje tunel kolejowy na trasie Wrocław – Jelenia Góra? PKP PLK ogłosiły przetarg

PKP PLK ogłosiły przetarg na odbudowę tunelu kolejowego na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Inwestycja warta ok. 85 mln zł usprawni połączenia z Karkonoszami. XIX-wieczny obiekt zyska nową obudowę, tory oraz sieć trakcyjną. Docelowo pociągi kursować będą tam po dwóch torach.

Fot. W. Szczotka / PKP PLK

Głównym efektem inwestycji będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości. Ponadto konstrukcja tunelu zostanie odnowiona i wzmocniona.

Jednym z głównych założeń organizacyjnych – przy realizacji szerokiego zakresu prac wewnątrz tunelu – jest zachowanie przejezdność linii. Konstrukcja rozkładu jazdy będzie uzgadniana z przewoźnikami. Przewidziano wykorzystanie trakcji elektrycznej lub spalinowej. Do niezbędnego minimum – 42 dni, ograniczono zamknięcie ruchu. To dwa 3 tygodniowe okresy. Wykonawca na realizację zadania będzie miał około dwa lata.

Tunel – trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, w pobliżu Trzcińska, na linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274. Prace obejmą gruntowne odnowienie wnętrza tunelu. Będzie przeprowadzana odcinkowa rozbiórka kamiennej obudowy i budowa nowej żelbetowej konstrukcji. Odnowione zostaną ściany oporowe w sąsiedztwie tunelu. Wykonane zostaną prace związane z odwodnieniem. Przewidziana jest przebudowa torów i sieci trakcyjnej.