Tramwaje

Lajkoniki wyjechały na krakowskie tory

Z powodu koronawirusa pierwszy raz od 73 lat nie odbędzie się w Krakowie pochód Lajkonika. To ogromna wyrwa w kulturalnym i społecznym życiu byłej stolicy naszego kraju. Rekompensatą może być jednak wyjazd tramwaju, który nosi nazwę Lajkonik.

Fot. MPK Kraków

W tym roku jednak z powodu obostrzeń związanych z pandemią po raz pierwszy od 1947 r. pochód Lajkonika nie może odbyć się na ulicach miasta. Krakowskie MPK ma jednak nadzieję, że powetuje mieszkańcom Grodu Kraka jego brak. Na tory wyjedzie bowiem tramwaj o wdzięcznej nazwie Lajkonik. 

18  czerwca,  zatem w dniu  kiedy planowano tradycyjny pochód, na dwóch  liniach  regularnych  zaczną kursować i wozić pasażerów nowoczesne tramwaje. Pojazd z numerem RY825 będzie  kursował  na  linii  nr  52. Łączy ona Osiedle Piastów z pętlą Czerwone Maki P+R. Lajkonik zastąpi tutaj wysłużony i wysokopodłogowy pociąg złożony z wagonów E1 i C3. Drugi z pojazdów (numer RY826) wyruszy na trasę linii nr 3 (Nowy Bieżanów P+R –Krowodrza Górka). Będzie zmiennikiem mniej pojemnego tramwaj NGT6. Taka decyzja jest reakcją na apele mieszkańców Nowego Bieżanowa, którzy prosili o pojemniejsze wagony na tej linii.

W Krakowie podkreślają, że Lajonik, który będzie kursował na linii nr 52, jako pierwszy w Polsce jest tramwajem wyposażonym w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej. MPK zaznacza również, że te dwa pojazdy to pierwsze z 50 nowych tramwajów.  Trzeci wagon z tej dostawy jest w Krakowie i przechodzi odbiory, a czwarty wagon jest przygotowywany do transportu do Krakowa. 

Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć:

  • 33,4 m długości;
  • 2,4 m szerokości;
  • 225 osób pojemności;
  • 82 miejsca siedzące;
  • klimatyzację;
  • monitoring;
  • oświetlenie ledowe wnętrza
  • nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu.

Każdy z pojazdów wyposażony będzie w platformę ułatwiającą wsiadanie  i  wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Natomiast mając na uwadze popularność smartfonów w pojazdach zamontowano porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa  tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci  trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego  systemu w  przyszłości

Zadbano także o ekologię bowiem w tramwajach zastosowano system  rekuperacji umożliwiający wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych. Nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee  w  Berlinie.  

Malatura tramwaju oparta została o krakowskie barwy- biały i niebieski. Nowy design nawiązuje  do  eksploatowanych już w Krakowie tramwajów  i  wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.