Aktualności

LHS wesprze eksport żywności

 

W układzie międzynarodowym Polska stanowi ważny punkt dla kolejowych przewozów towarowych. Kolejowe połączenia międzynarodowe są istotnym elementem wymiany handlowej, zwłaszcza pomiędzy Azją i Europą. Polska jest jednym z ważniejszych odcinków na Nowym Jedwabnym Szlaku, będąc jednocześnie kluczowym państwem tranzytowym i drugim w UE „hubem” logistycznym. Przez nasz kraj przebiega 5 korytarzy transportowych Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD) oraz 2 korytarze unijne.
Grupa PKP jest zaangażowana w rozwój kolejnych międzynarodowych perspektywicznych tras kolejowych m. in.: TMTM – Trasy Middle Corridor oraz Trasy Południe-Zachód. PKP są również stroną Umowy 7 Kolei, której założeniem jest intensyfikacja i rozwój zwartych przewozów kontenerowych w kierunku ChinyEuropa. Bardzo istotne dla spółek Grupy PKP są działania zmierzające do dywersyfikacji przejść granicznych na wschodniej granicy Polski. Oferujemy szerokie możliwości w zakresie przekierowania ładunków na inne przejścia graniczne na polskiej granicy wschodniej, co pozwala na skrócenie czasów przewozu towarów i wpływa na zmniejszenie kosztów przewozu w końcowej części łańcucha logistycznego. Bardzo duży potencjał w transporcie torów z Azji do Europy, dzięki szerokości torów wynoszącej 1520 mm, ma spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Ogromną rolę w łańcuchu transportowym łączącym Azję z Europą odgrywa nasza druga spółkaPKP CARGO – będąca największym w Polsce i drugim największym w Unii Europejskiej towarowym przewoźnikiem kolejowym. Posiadając park taborowy liczący 2,3 tys. lokomotyw i 66 tys. wagonów oraz obsługując port lądowy w Małaszewiczach, PKP CARGO stanowi również ważny element Nowego Jedwabnego Szlaku.
Rozwojowi połączeń międzynarodowych sprzyja modernizacja sieci kolejowej w ramach realizowanego obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe programu „Polska Wschodnia”, jak i szerokiego frontu inwestycji na liniach kolejowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi działania inwestycyjne wchodzące w skład programu Nowy Jedwabny Szlak na kwotę prawie 3 mld euro.
Z kolei PKP S.A. posiada wiele atrakcyjnie zlokalizowanych nieruchomości, z pośród nich wytypowaliśmy ponad 100 posiadających znaczący potencjał logistyczny. To na nich powstaną nowe terminale przeładunkowe, centra logistyczne, a nawet duże rail porty. PKP S.A. zainicjowała już współpracę funkcjonujących w kraju operatorów terminali przeładunkowych i centrów logistycznych poprzez zawarcie porozumienia o współpracy. Przewiduje one m.in. wzajemne działania promujące rynek intermodalny, wymianę doświadczeń, wspólne budowanie łańcuchów dostaw. Tego typu działania pozwalają nam zaoferować usługę logistyczną o wysokiej jakości będącą odpowiedzią na rosnące zapotrzebowania rynku. Obecnie w naszej inicjatywie funkcjonuje 17 podmiotów, w tym również spółka PKP LHS.
II Kolejowe Forum Gospodarcze, którego organizatorem i gospodarzem była spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, odbyło się w miejscu szczególnym, w Małopolsce, w niedalekim sąsiedztwie odcinka toru szerokiego 1520 mm – linii PKP LHS o długości 400 km dochodzącej do pobliskiego Euroterminala w Sławkowie. Z punktu widzenia PKP LHS kolejne forum zakończyło się sukcesem, szczególnie w przypadku proponowanych rozwiązań na Nowym Jedwabnym Szlaku.

M. Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

RK

Dodaj komentarz