Przewozy towarowe

LOTOS Kolej czeka na nowy tabor. W czerwcu dojadą dwie lokomotywy

Tabor LOTOS Kolej w ostatnich miesiącach wzbogacił się o 13 nowych lokomotyw. Kolejne 2 wkrótce włączone zostaną do spółki. Wysłużone już pojazdy trakcyjne zostały wymienione na nowe o wyższych parametrach technicznych. Przekłada się to na wyższy współczynnik dostępności, co z kolei wpływa na efektywność przynosząc spółce wymierne korzyści.

W ubiegłym roku spółka pozyskała 10 nowoczesnych lokomotyw. Tylko w tym – 2020 r. – kolejne trzy. W czerwcu do LOTOS Kolej dojadą kolejne dwie. Tabor to pojazdy trakcyjne polskiej produkcji firmy NEWAG – Dragon 2, Griffin oraz 6Dg, a także te wyprodukowane przez Siemens – VECTRON.

Jak podkreśla przewoźnik, wymiana pojazdów trakcyjnych jest koniecznością, przede wszystkim należy dbać o poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy. Obecnie po polskich torach jeżdżą jeszcze lokomotywy, które wyprodukowane zostały w latach 60. i 70. XX wieku.

Nowy tabor LOTOS Kolej, podobnie jak eksploatowane już wcześniej przez spółkę lokomotywy Bombardiera typu TRAXX, cechuje się wysokim współczynnikiem dostępności, który nie jest możliwy do uzyskania przez 40-50 letnie egzemplarze. Poprzez wydłużenie cykli utrzymaniowych, znacząco zmniejszyła się liczba planowych przeglądów oraz napraw okresowych. Współczynnik dostępności lokomotyw w LOTOS Kolej oscyluje obecnie w granicach 95 procent. Dzięki temu spółka ma do dyspozycji więcej pojazdów trakcyjnych, co wpływa na zwiększony potencjał przewożonego wolumenu.

– Działamy wielotorowo, a unowocześnienie floty lokomotyw przekłada się bezpośrednio na współczynnik dostępności. Kluczowe są rozwiązania wypracowane przez Zakład Gospodarowania i Utrzymania Lokomotyw, którego działania prowadzą do jak najefektywniejszego wykorzystania użytkowanego taboru, dzięki wypracowanej wysokiej sprawności technicznej. Współpracujemy z serwisami, które zapewniają dobrą jakość świadczonych usług. Ponadto szczególną wagę przykładamy do kontroli wykonywanych przeglądów i napraw, a także do jakości użytych części oraz podzespołów lokomotyw. Dużym atutem jest Mobilny System Logistyki Kolejowej (mSLK), który poprzez innowacyjne rozwiązania z zakresu IT wspomaga pracę Zakładu – powiedział Krzysztof Wiktorowicz, członek Zarządu LOTOS Kolej.

 

O taborze mówił także prezes Zarządu spółki.

– Nowoczesne lokomotywy to mniej defektów, poprawa warunków pracy maszynistów oraz lepsze parametry trakcyjne, umożliwiające zestawianie pociągów dostosowanych do różnorodnych potrzeb naszych klientów. Konsekwentnie  podnosimy jakość naszych usług na rynku przewozów towarowych – podkreślił Anatol Kupryciuk, prezes Zarządu LOTOS Kolej.

 

O korzyściach wspominał także wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej.

– Nowe lokomotywy pozyskujemy przede wszystkim w formie leasingu, co w obecnym otoczeniu makroekonomicznym jest korzystne ze względu na niskie stopy procentowe. Nowoczesny tabor pozwala poszerzyć ofertę spółki i wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych – dodał Jaromir Falandysz, wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej.

 

PKP CARGO TERMINAL INTERMODALNY POZNAN FRANOWO XII 2015 f/ Marek Zakrzewski

Nowe typy lokomotyw zastępują „leciwe” pojazdy trakcyjne, wyprodukowane w latach 1970-1979, do niedawna użytkowane przez LOTOS Kolej, tj. ET40, M62, 183 czy jeszcze obecnie eksploatowane typy ET22 oraz EU07, które cechowała niska sprawność techniczna wynikająca z ich wieku. Ponadto dobiegł końca proces modernizacji własnych lokomotyw manewrowych SM42 na 6Dg. Zakończenie eksploatacji zaawansowanego wiekowo taboru przełożyło się na zmniejszenie liczby eksploatowanych typów pojazdów trakcyjnych i unifikację taboru kolejowego, co znacząco obniżyło koszty eksploatacyjne lokomotyw, a tym samym znacząco zmniejszyły się koszty utrzymaniowe spółki. Jest to niezwykle istotne dla funkcjonowania spółki w czasie pandemii, która wpłynęła okresowo na spadek zapotrzebowania na przewozy.