Wywiady

Mamy ręce pełne pracy – wywiad ze Sławomirem Cyzą [ALSTOM]

Od lat rozwój nowoczesnego taboru zmierza w kierunku pociągów z aluminium, które są lżejsze i w mniejszym stopniu zużywają infrastrukturę kolejową – mówi Sławomir Cyza, Dyrektor Zarządzający Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie. W rozmowie z „Raportem Kolejowym” omawia aktualnie realizowane inwestycje i plany Alstom na przyszłość.

Przed jakimi wyzwaniami stoi Alstom w 2024 r.?

Jako duży pracodawca, z zespołem ponad 4000 pracowników, i największy w Polsce producent taboru oraz dostawca rozwiązań w obszarze sterowania ruchem kolejowym, mierzymy się z wyzwaniami bliskimi każdemu dużemu przedsiębiorstwu – inflacją, rosnącymi kosztami energii, czy wydłużającymi się terminami dostaw komponentów. Już teraz mamy bardzo duży portfel zamówień, które realizujemy dla odbiorców z całego Europy. W przygotowaniu są kolejne projekty taborowe. Ich realizacja – głównie lokomotywy Traxx oraz pociągów regionalnych z rodziny Coradia – planowana jest w naszych zakładach w Chorzowie i Wrocławiu. Ta ilość zamówień cieszy, a jednocześnie wymaga od nas stałego rozwijania zespołu inżynierskiego, pozyskiwania nowych pracowników oraz szkolenia ich – w szczególności mówimy o spawaczach, elektrykach, elektrotechnikach. Od lat współpracujemy z uczelniami, w tym Politechnikami – Śląską, Krakowską, Wrocławską, Warszawską, a także uczelniami ekonomicznymi, aby promować techniczne ścieżki zawodowe. Niedawno staliśmy się partnerem programu Katowice Miastem Fachowców, wspierając wysiłki urzędu miasta w promowaniu rozwoju w zawodach technicznych.

Od strony produkcji mamy zatem w Polsce ręce pełne pracy – głównie na inne rynki niż krajowy. Liczymy, że w najbliższej przyszłości, dzięki uruchomieniu środków z KPO pojawi się chęć zakupu najnowocześniejszego i najbardziej zaawansowanego technologicznie taboru również przez polskich przewoźników. A polscy pasażerowie zasługują na to, by korzystać z pociągów, infrastruktury kolejowej, w tym systemów sterowania ruchem kolejowym oraz systemów bezpieczeństwa takich, jak mieszkańcy pozostałych największych państw Unii Europejskiej.

Do jakich przetargów Alstom przystąpił i planuje przystąpić?

Obecnie (listopad 2023 r. – przyp. red.) bierzemy udział w wielu postępowaniach, w szczególności z zakresu infrastruktury i systemów sterowania ruchem kolejowym. Będąc w konsorcjum, staramy się o kontrakty w ramach inwestycji Rail Baltica – zarówno w kwestiach dotyczących elektryfikacji, jak i systemów srk. W Polsce złożyliśmy dokumenty (jako konsorcjum) w przetargu na przebudowę odcinka kolejowego Zabrzeg – Zebrzydowice. Bierzemy także udział w przetargu na utrzymanie pojazdów Kolei Mazowieckich.

Jesteśmy w pełnej gotowości, jeśli chodzi o przyszłe inwestycje w nowoczesny tabor. Bardzo dużo mówi się obecnie o rozwoju kolej dużych prędkości i możliwych inwestycjach w przyszłości w ten obszar. Alstom ma unikalne doświadczenie w Europie w produkcji kolei dużych prędkości. Co warto podkreślić, w 25 krajach świata jeździ 2900 naszych pociągów.

Jakie zadania obecnie realizuje Alstom?

Zacznijmy od produkcji taboru, czyli od zakładów w Chorzowie i we Wrocławiu. Realizujemy stale zamówienia dla odbiorców z całej Europy, w tym pociągi Coradia Stream dla holenderskiego przewoźnika NS. Są one już w ruchu komercyjnym w Holandii. Produkujemy także pociągi Coradia Stream dla rumuńskiego ARF, trwają prace nad pociągami dla przewoźników niemieckich oraz duńskich. We Wrocławiu koncentrujemy się przede wszystkim na produkcji lokomotyw Traxx, dla wielu klientów w Europie, głównie odbiorców w Niemczech. Inwestujemy też w rozwój produkcji komponentów z aluminium. Od lat rozwój nowoczesnego taboru zmierza w kierunku pociągów z aluminium, które są lżejsze, w mniejszym stopniu zużywają infrastrukturę kolejową, mają większe zapotrzebowanie na energie elektryczna lub mogą przewieźć więcej pasażerów.

Dodaj komentarz