Wywiady

Marcin Górecki: stawiamy na szeroko rozumianą cyfryzację [WYWIAD]

Rozwiązania cyfrowe przyczyniają się także do poprawy komfortu – nowe wyposażenie pojazdów musi uwzględniać zmieniające się potrzeby klientów. Oznacza to stworzenie większej ilości miejsca na kąciki zabaw dla dzieci, pokoje do rozmów telefonicznych i pracy oraz stabilne połączenie Wi-Fi. W naszych pociągach mamy np. specjalną powłokę okienną w kształcie plastra miodu, która wzmacnia sygnał radiowy o 50 %, co wpływa zarówno na jakość prowadzonych rozmów telefonicznych, ale i poprawia łącze internetowe.

Na polskim rynku aktywnie współpracujcie z Cargounit, który jest największym w naszym kraju odbiorcą lokomotyw Vectron. Tego typu współpraca to chyba dobra reklama dla Was i tego pojazdu?

Współpraca z CARGOUNIT to modelowy przykładowy rozwoju na rynku Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystaniem najnowocześniejszych lokomotyw. To także wyjątkowa historia kooperacji, która rozpoczęła się od zakupu pojedynczej lokomotywy w 2018 r. dochodząc w 2023 r. do ponad 40 elektrowozów. Z dumą obserwujemy rozwój CARGOUNIT i cieszymy się, że poprzez nasze najnowocześniejsze w Europie pojazdy możemy być tego istotną częścią. Obecnie firma jest największym polskim odbiorcą elektrowozów Siemensa. I będzie zamawiać dodatkowe lokomotywy w kolejnych latach.

Siemens Mobility dostarczy do CARGOUNIT do 100 Vectronów [ZDJĘCIA]

Co warto zauważyć Vectron nie jest produktem podlegającym reżimowi klasycznej krzywej cyklu życia. Zasada projektowania pozwala na dostosowanie pojazdu do zmieniających się technologii i wymagań rynku. Nazywamy tę zasadę „Vectron Evolution”. Gwarantuje ona, że Vectron jest zawsze najnowocześniejszym pojazdem na rynku i że nawet wcześniej zakupione lokomotywy można doposażyć w najnowsze funkcje. I to przekłada się na liczby i zainteresowanie. Do tej pory sprzedaliśmy już ponad 1850 Vectronów 63 klientom w całej Europie, Pojazdy przejechały już ponad 850 mln kilometrów w 20 europejskich krajach.

Patrząc nieobiektywnie- Siemens ma rozległe portfolio pojazdów. Pytanie jednak, który należy do Pana ulubionych?

Największe wrażenie na mnie zrobiły malowanie i wyposażenie wspomnianych pojazdów Desiro HC RRX, którymi miałem okazję przejechać się w 2018 roku przy okazji wizyty dziennikarzy w naszym centrum serwisowym Dortmund-Eving. Zanim zobaczyliśmy pociągi pokazano nam cały proces serwisowania – od inteligentnej diagnostyki poszczególnych komponentów, gdy pociągi są jeszcze na szlaku, przez systemy zamawiania, a często także wytwarzania części zamiennych na drukarkach 3D na miejscu, po „skanowanie” pojazdu przed wjazdem na halę, kończąc na podziale prac serwisowych. Wszystko zautomatyzowane, zsynchronizowane i dostosowane do potrzeb klienta, który oczekuje 100 % dostępności taboru przez cały 32-letni okres trwania kontraktu.

Na koniec tym samym pojazdem, który wcześniej widzieliśmy na hali wygodnie i szybko wróciliśmy na lotnisko. Dużym sentymentem darzę także lokomotywę Vectron, którą kilkukrotnie przy asyście maszynisty mogłem prowadzić na torze w Żmigrodzie. To pojazd, któryod kilku lat realnie zmienia europejski, a przy tym i polski krajobraz kolejowy. Każdy Vectron jest wyjątkowy, a niektóre z nich mają także wyjątkowe malowanie – jak np. pojazdy DB Cargo Polska z futurystycznymi obrazami Jarosława Jaśnikowskiego. Prywatnie najbardziej liczę na to, że kiedyś będą miał okazję przejechać się naszymi pociągami dużych prędkości Velaro na Zachodnim Wybrzeżu USA, gdzie także jako Siemens Mobility sporo inwestujemy i widzimy ogromny potencjał rozwojowy.

Dodaj komentarz