Raport z Polski Tabor Wywiady

Marek Chraniuk: Efekty inwestycji PKP Intercity są widoczne na torach [WYWIAD]

W efekcie tych inwestycji, flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Do osiągnięcia neutralności klimatycznej przyczynią się także realizowane projekty infrastrukturalne. Obejmują one m.in. przebudowę 17 stacji postojowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywnych wpływ na środowisko. Ponadto PKP Intercity planuje wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych na potrzeby pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną. Do 2030 roku PKP Intercity wyda na unowocześnianie zapleczy technicznych prawie 2,6 mld zł.

Budowa i rozbudowa nowej infrastruktury kolejowej to tylko część inwestycji. W ubiegłym roku spółka chwaliła się kolejnymi zmodernizowanymi składami. Jak wygląda realizacja programu inwestycyjnego?

Mamy już zakontraktowane inwestycje taborowe i infrastrukturalne na kwotę blisko 5,2 mld zł brutto i odebraliśmy już większość pojazdów zaplanowanych do zakupu lub modernizacji w realizowanej strategii taborowej. Efekty są już widoczne na torach. Naszą flotę sukcesywnie wzmacniają kolejne nowoczesne pojazdy. Ubiegły rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad miliarda złotych brutto. Do PKP Intercity trafiło 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG z Nowego Sącza oraz 125 komfortowych wagonów zmodernizowanych przez bydgoską Pesę. Po torach jeżdżą już także wielofunkcyjne pojazdy COMBO o podwyższonym standardzie. Zgodnie z planami w 2021 roku flota PKP Intercity zostanie wzmocniona łącznie ponad 100 nowymi lub zmodernizowanymi wagonami. Park taborowy zasilą też pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne z realizowanych zamówień – dwa nowe składy Flirt i dwa zmodernizowane pojazdy ED74.