Na kolejnym budowanym odcinku II linii warszawskiego metra rozpoczęły się jazdy testowe. Uruchomienie odcinka metra na Bemowie planowane jest na lipiec. W specjalnym przejeździe pociągu testowego uczestniczył prezydent Rafał Trzaskowski.
Jak wyglądają jazdy testowe metra na Bemowie?
W czasie jazd testowych specjalne pociągi poruszają się między torami odstawczymi za stacją C06 Ks. Janusza, a komorą odstawczą za stacją C04 Bemowo. Podczas próbnych przejazdów kontrolowana jest poprawność działania wszystkich urządzeń znajdujących się w nowych tunelach, a także na stacjach oraz ich współdziałanie z systemami pokładowymi pociągów obsługujących linię.
Dotychczasowe prace podsumował Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, który powiedział:
– Wielkimi krokami zbliżamy się do otwarcia bemowskiego odcinka metra. Miejmy nadzieję, że pociągi będą mogły ruszyć w lipcu. Stacje Ulrychów i Bemowo są właściwie gotowe, kończą się prace przy wyjściach z metra. Oczywiście trwa też testowanie. Ten etap budowy jest finansowany ze środków z Unii Europejskiej. Jego wartość to 3,5 mld zł, z tego dofinansowanie Unii wyniosło blisko 2 mld. To dowód na to, jak pieniądze unijne pomagają Warszawie, innym miastom, a także miasteczkom.
Co teraz dzieje się na podziemnych stacjach?
Równolegle z jazdami testowymi wykonawca prowadzi prace wykończeniowe na stacjach.
Na stacjach Bemowo i Ulrychów zamontował on panele ścian zatorowych oraz kasetony sufitowe. Perony stacji nabrały ostatecznego wyglądu. Finalnego kształtu nabierają również wejścia do stacji, na których inwestor montuje szklane tafle, okładziny klinkierowe, na antresolach zaś uzupełnia elementy systemu informacji pasażerskiej. Prace budowlane na tym odcinku zakończą się w lipcu.
Budowa na Bemowie w skrócie
Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 “Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 “Bemowo” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Za zrealizowanie inwestycji otrzyma on 959 249 940,00 zł.
Drugi etap budowy 5 stacji odcinka zachodniego i wschodnio-północnego jest częścią projektu “Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.