Tramwaje

MPK Kraków podpisało umowę na dostawę nowoczesnych tramwajów

MPK Kraków podpisało kolejną umowę na dostawę nowoczesnych tramwajów. Pojazdy wyprodukuje dla stolicy Małopolski firma Stadler. Kontrakt sygnowany został elektronicznie w środę 29 kwietnia przez przedstawicieli zarządu MPK SA w Krakowie: prezesa Rafała Świerczyńskiego i członka zarządu Katarzyny Burej oraz członka zarządu firmy Stadler Polska, przedstawiciela konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o. – Arkadiusza Świerkota.

Podpisana umowa ramowa daje możliwość dostawy do Krakowa nawet 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Jednocześnie podpisane zostały także dwie umowy realizacyjne na dostawę łącznie 35 pojazdów za kwotę 293 mln zł netto.

– Gdy dodamy do tego tramwaje z poprzedniej umowy, których dostawy już się rozpoczęły, to wkrótce po krakowskich torach będzie kursować 85 tramwajów Stadlera – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.

 

W ramach zawartej umowy, krakowski przewoźnik będzie miał możliwość zakupu pozostałych 25 tramwajów.

Dostawy pojazdów rozpoczną się najwcześniej w 2022 r. Tak odległy termin jest spowodowany obecną sytuacją w Polsce i na świecie.

– Bardzo zależało nam na podpisaniu tej umowy, bo daje ona gwarancję kontynuowania wymiany starego, wyeksploatowanego taboru tramwajowego na nowoczesny, komfortowy dla pasażerów i przyjazny dla środowiska. Ten zakup pozwoli nam na wycofanie kolejnych wysokopodłogowych wagonów – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

 

Podpisana dziś umowa to efekt działań, które MPK SA rozpoczęło już w 2018 roku. To wtedy krakowski przewoźnik zaprosił producentów do dialogu technicznego. W efekcie rozmów w kwietniu 2019 roku został ogłoszony przetarg. Swoją ofertę złożyło w nim konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o.

– Warto zaznaczyć, że środki na realizację tego zamówienia pochodzą z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podjęliśmy już także działania, aby projekt mógł być refinansowany ze środków Unii Europejskiej w obecnej lub przyszłej perspektywie finansowej – powiedział po podpisaniu umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA.

 

Jak prezentować się będą nowoczesne tramwaje? Pojazdy będą kontynuacją produkowanej obecnie serii TANGO Kraków Lajkonik. Są to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku.

W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących.

Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.

– Bardzo się cieszymy, że możemy dziś podpisać kolejną umowę na dostawę tramwajów dla miasta Krakowa. To dla nas powód do dumy i radości. MPK Kraków to wymagający klient, a my dokładamy wszelkich starań, by sprostać jego oczekiwaniom. Mimo niełatwej obecnej sytuacji związanej z pandemią, pracujemy w naszym zakładzie w Siedlcach nad realizacją poprzedniego zamówienia. Jestem pewny, że nasze nowoczesne i komfortowe tramwaje będą dobrze służyły pasażerom w Krakowie i pozwolą naszemu klientowi z sukcesem realizować działalność przewozową – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska

 

Dwa z zamówionych tramwajów będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej – pozostałe będą tak zaprojektowane, by w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.

Realizowany przez MPK Kraków projekt w przyszłości pozwoli tramwajom kursować m.in. na trasach, na których nie będzie sieci trakcyjnej.

– Obecnie trwa już realizacja poprzedniego kontraktu z firmą Stadler, który obejmuje dostawę 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Dwa z nich są już w Krakowie – przypomina rzecznik krakowskiego przewoźnika.

 

Drugi Lajkonik z zasilaniem od Medcom trafi wkrótce do Krakowa