Tramwaje

MPK Wrocław podsumował kwietniowe prace torowe

Mniejszy ruch na ulicach miasta to dla MPK Wrocław dobry czas na prowadzenie remontów i napraw torowisk – prac realizowanych równolegle z programem #TORYwolucja. – Jeszcze jest wiele do zrobienia, ale już naprawdę dużo udało się zrobić – deklaruje Tomasz Sikora, rzecznik prasowy spółki.

Od maja MPK Wrocław ruszyło z 11 pracami w ramach programu #TORYwolucja. W ostatni weekend rozpoczęła się wymiana torowiska na ul. Pomorskiej, Staszica i Reymonta. Koszt tego remontu to prawie 2 miliony złotych.

– Remont jest nie tylko konieczny dla naszych tramwajów, ale to także ukłon wobec wrocławskich kierowców. – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder. Każdy, kto tędy jeździ do pracy, wie, jak istotnie poprawi to komfort przejazdu. Kolejny tak duży remont torowiska czeka w tym roku Biskupin i trasę wzdłuż ulicy Olszewskiego.

 

Firmy pracujące na zlecenie MPK można spotkać m.in. na skrzyżowaniu ul. Teatralnej i Piotra Skargi czy w pobliżu wrocławskiej Opery na ul. Świdnickiej/Podwalu.

– Wiem, że wygląda to jakbyśmy gotowali obiad dla naszych torowców, ogień bucha żywym płomieniem – śmieje się Krzysztof Balawejder. Ale to, co wygląda zaskakująco to tak zwana metoda spawania termitowego. Polega na połączeniu sąsiednich szyn poprzez wypełnienie przestrzeni stopiwem powstającym w tyglu znajdującym się ponad miejscem spawania.

 

Ciekły metal zalewa i wypełnia pustkę między łączonymi odcinkami torów. Spawanie takie stosują także kolejarze – to podstawowa metoda łączenia szyn w rozjazdach i skrzyżowaniach torów, a także podczas naprawy pękniętych szyn kolejowych.

MPK naprawia też trakcję pod wiaduktami na ul. Powstańców Śląskich i Trzebnickiej, chociaż największe remonty w ramach tego programu czekają wrocławian w czasie wakacji.

Co udało się zrobić w kwietniu?

  • wymiana zwrotnicy – Piłsudskiego – Stawowa A306/2Z,
  • wymiana zwrotnicy  – rondo Reagana B310/8N,
  • wymiana zwrotnicy  – rondo Reagana B310/1N,
  • wymiana zwrotnicy  – Kazimierza Wielkiego – Krupnicza A401/3Z,
  • wymiana 47 metrów szyn na pl. Powstańców Warszawy,
  • wymiana 42 metrów szyn na ul. Średzka (most),
  • szlifowanie szyn – Toruńska – Kwidzyńska – ok. 4000 metrów toru pojedynczego,
  • szlifowanie szyn – Pilczyce od mostu w kierunku pętli (do zwrotnicy) – ok. 400 metrów toru pojedynczego,
  • naprawa i wyszlifowanie krzyżownic w obrębie skrzyżowania Kazimierza Wielkiego – Krupnicza,

Awaryjnie w kwietniu wykonano także 142 spawy pękniętych główek szyn i torów. Wstawiono również 24 metry szyn na odcinku od ul. Powstańców Śląskich do ul. Jastrzębiej oraz ul. Orlej. Prace realizowane były także na pętli na ul. Kosmonautów.