Tramwaje

Na tory między Łodzią a Zgierzem wróci tramwaj

Fot. lodzkie.pl

Linia tramwajowa nr 45 z Łodzi do Zgierza przejdzie modernizację. Umowa w tej sprawie podpisana została w poniedziałek 17 lutego. Remont obejmie 2 km torów między Helenówkiem a Kurakiem. Koszt inwestycji to 21,5 mln zł. Dofnansownie z RPO UE wynosi 16 mln zł, dotacja z budżetu państwa – 2 mln zł.

Uzyskane dofinansowanie prawie dwukrotnie przekracza to zaplanowane.

– Jesteśmy w miejscu, które jeszcze rok temu skazane było na porażkę. Dzięki znakomitej współpracy z rządem, dzięki determinacji prezydenta miasta oraz radnych PiS z sejmiku województwa, udało się osiągnąć sukces. Będziemy się przyglądać, jak ta kiełkująca dopiero roślina będzie się rozwijała – powiedział marszałek województwa łódzkiego Grzezgorz Schreiber.

 

Konferencja prasowa, w której poza marszałkiem uczestniczyli: wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda, poseł Marek Matuszewski, prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski, radny Sejmiku Województwa Łódzkiego Zbigniew Linkowski, prezes zarządu firmy KEMY Sylwester Mruk oraz prezes zarządu MPK Łódź Zbigniew Papierski odbyła się przy nieczynnym w tej chwili torowisku przy ulicy Łódzkiej.

– Jesteśmy w miejscu, które jeszcze rok temu skazane było na porażkę. Dzięki znakomitej współpracy z rządem, dzięki determinacji prezydenta miasta oraz radnych PiS z sejmiku województwa, udało się osiągnąć sukces. Będziemy się przyglądać, jak ta kiełkująca dopiero roślina będzie się rozwijała – powiedział marszałek Schreiber.

 

Podpisanie umowy na modernizację trasy tramwajowej skomentował także wiceminister Buda.

– Dziś jest bardzo ważny moment z punku widzenia polityki i wiarygodności. Jesteśmy odpowiedzialni w tym, co obiecujemy. Bez dwukrotnego zwiększenia dofinansowania ten projekt by się nie udał. Nam, mieszkańcom Łodzi, bardzo zależy na tym, żeby skomunikować Zgierz z Łodzią – dodał wiceminister Waldemar Buda.

 

Modernizacja torowiska pozwoli ponownie uruchomić kursy tramwaju linii nr 45 między Łodzią a Zgierzem. Przejazdy zawieszone zostały dwa lata temu.

W projekcie zmian przewidziano również budowę systemów dla rowerów Bike&Ride przy węzłach przesiadkowych oraz parkingów dla samochodów przy krańcowych przystankach lub węzłach przesiadkowych. W ich pobliżu powstanie także ścieżka rowerowa.

– To, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe, dziś udaje się zrealizować – cieszył się prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski. – To wielka chwila dla naszego miasta. Jesienią spotykaliśmy się, żeby mówić o możliwościach przywrócenia linii, dziś mówimy o konkretnych działaniach.

 

Prace na ponad 100-letnim torowisku rozpoczną się we wrześniu 2020 r. i potrwają około 18 miesięcy.

Źródło: lodzkie.pl