Inwestycje

Nad CMK powstają kolejne wiadukty [zdjęcia]

Na półmetku jest budowa dwóch nowych wiaduktów na Centralnej Magistrali Kolejowej. Inwestycja pozwoli przygotować linię do przejazdów z prędkością 250 km/h. Bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym w połowie 2021 r. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przeznaczyły na inwestycję ponad 57 mln zł netto ze środków budżetowych.

Fot. D. Grzegorski / PKP PLK

Wiadukty powstają w Zachorzowie Kolonii w Radwanie w woj. łódzkim. Wiadukty zastąpią przejazdy w poziomie torów i zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa podróżującym koleją. Sprawniejsza będzie komunikacja drogowa. Kierowcy dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom zyskają także czas. Na każdym wiadukcie będą dwie 3 m jezdnie, ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Prace przy obiektach są realizowane zgodnie z harmonogramem.

W Zachorzowie Kolonii ponad stumetrowa stalowa konstrukcja wiaduktu jest już zamontowana nad linią kolejową. Specjalny dźwig umieścił ją na żelbetowych podporach. Płyta została wypełniona betonem. Równocześnie budowane są nasypy i drogi do wiaduktu, który zaplanowano 10 m nad torami. Obiekt o długości 134 m ułatwi komunikację na drodze gminnej Zachorzów – Węglany.

W Radwanie gotowe są cztery betonowe podpory wiaduktu. Prace koncentrują się na przyczółkach. W listopadzie rozpocznie się montaż stalowej konstrukcji nad torami. Obiekt, na drodze powiatowej Wielka Wola – Sędów, będzie miał 141 m długości.

Zakończenie prac przy wiaduktach jest planowane latem 2021 r. Wiadukty są elementem większego projektu ze środków budżetowych pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Prace w Zachorzowie Kolonii o wartości 25,6 mln zł realizuje „INTOP Warszawa” Sp. z o.o. Za budowę w Radwanie o wartości 31,9 mln zł odpowiada konsorcjum: Lider konsorcjum Przedsiębiorstwo Robót Drogowo – Mostowych Sp. z o. o., partner konsorcjum Polwar S.A.

Fot. D. Grzegorski / PKP PLK

Dwa nowe wiadukty na CMK od października zwiększyły bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Bezkolizyjne skrzyżowania w Koziej Wsi i Motycznie (świętokrzyskie) zastąpiły przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn.

Po Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi pojadą z prędkością ponad 200 km/h

Inwestycje PLK na Centralnej Magistrali Kolejowej dostosowują linię do prędkości do 250 km/h, podnoszą poziom bezpieczeństwa i docelowo skrócą czas podróży koleją. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.