Polregio Wydarzenia

Nadodrzanka kością niezgody między POLREGIO a Dolnośląskim Samorządem

Urząd Marszałkowski wskazuje ponadto na skrajnie różną jakość usług przewoźników oraz późniejszą realizację zadania przewozowego.

Umowa jasno zobowiązuje POLREGIO do stabilnego funkcjonowania, punktualności i angażowania odpowiedniej liczby taboru oraz organizowania komunikacji zastępczej każdorazowo za odwołany pociąg – czytamy. – Niestety, te elementarne wymagania stawiane przewoźnikowi POLREGIO nie są spełniane. Przewoźnik POLREGIO jest również w swoich usługach drogi. Usługi Kolei Dolnośląskich – w pełni samorządowego przewoźnika – są dwukrotnie tańsze, a oferowana pasażerom jakość pociągów i dostępnych dla pasażerów udogodnień (tj. klimatyzacja, wifi, informacja pasażerska) jest nieporównywalnie wyższa i przystająca do wymagań kolei XXI wieku.

 

POLREGIO odnosi się do efektywności swoich usług.

– W 2022 r. KD zrealizowały 11,5 mln pockm, czyli trzykrotnie więcej niż POLREGIO – 3,5 mln pockm. Pomimo tego Polregio przewiozło w 2022 r. rekordowe 12,4 mln pasażerów, czyli tylko o 23% mniej niż KD. Przy czym należy podkreślić, że dotacja Urzędu w przeliczeniu na 1 pasażera jest 75% wyższa dla Kolei Dolnośląskich niż Polregio. Te liczby pokazują, jak wysoka jest efektywność POLREGIO w zestawieniu z przewoźnikiem samorządowym – komentuje Zespół Prasowy POLREGIO S.A.

 

Jak zaznacza przewoźnik, „wykorzystywanie przez władze samorządowe argumentu o mniejszym zakresie pracy przewozowej, wykonywanej przez POLREGIO, który ma rzekomo przemawiać na niekorzyść spółki jest całkowicie nietrafne”.

Podkreśla także faworyzowanie przez organizatora przewozów na terenie województwa dolnośląskiego Kolei Dolnośląskich.

– Nie tylko przy zlecaniu pracy przewozowej bez wymaganego przetargu, ale także, zgodnie z dostępnymi informacjami, dotując zakup nowego taboru dla KD. Nie wspomina się także o kosztach przyszłych przeglądów okresowych (P3, P4 i P5) nowego taboru KD, które w niedługim czasie zaczną generować olbrzymie koszty dla województwa, szczególnie przy braku zaplecza technicznego Kolei Dolnośląskich […] POLREGIO zaś dysponuje niezbędnym własnym zapleczem warsztatowym, z którego korzystały KD.

 

Jak informuje nas Urząd Marszałkowski, do organizatora przewozów wpływają liczne zastrzeżenia wobec standardów przejazdów POLREGIO, odnoszące się do utrzymania czystości pociągów tak wewnątrz jak i na zewnątrz.

– Niezależnie od wieku taboru przewoźnik zawsze musi dbać o to, żeby pociągi były czyste i niezamalowane graffiti. Koleje Dolnośląskie mierzą się z podobnymi problemami, z którymi sobie radzą. POLREGIO niestety zawodzi – czytamy w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu.

 

Według UM Województwa Dolnośląskiego, obsługę Szlaku Nadodrzańskiego Koleje Dolnośląskie zrealizują za połowę dotychczasowej ceny, którą oferowało POLREGIO.

Jak podkreśla Zarząd POLREGIO, decyzje Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego zmierzają do faktycznej likwidacji zakładu na Dolnym Śląsku.

POLREGIO stoi na stanowisku, że kolej regionalna jest elementem budowania sprawiedliwości społecznej, podobnie jak dostęp do szkół i ochrony zdrowia. To dlatego spółka, zgodnie ze swoją misją walczy o zachowanie konkurencji, jak najlepszy rozkład jazdy i wygodne połączenia dla pasażerów w każdym z polskich regionów – czytamy w podsumowaniu oświadczenia.

 

Dodaj komentarz