Wywiady

Najlepiej skomunikowane miejsce w Polsce

RK: Poza wymiarem narodowym CPK ma także wymiar międzynarodowy. Czy CPK „Solidarność” może być konkurencyjnym/najważniejszym hubem transportowym dla Europy?

MW: Najpierw konkurencyjnym. Zauważmy, że w regionie Europy Środkowo- Wschodniej, zamieszkałym przez przeszło 180 mln mieszkańców, nie ma de facto ani jednego liczącego się hubu lotniczego. Rynek lotniczy Europy Środkowo-Wschodniej nie został jak dotąd skonsolidowany, chociaż proces konsolidacji będzie dynamicznie postępował w najbliższych latach. Interesy gospodarcze Polski oraz innych państw regionu przemawiają za scenariuszem konsolidacji zakładającym powstanie silnego ośrodka lotniczego, w postaci hubu, agregującego znaczącą część ruchu do/z regionu, w tym przede wszystkim ruchu międzykontynentalnego. Najważniejsze porty lotnicze w regionie są umiejscowione w Warszawie i Pradze, największe miasta regionu to Warszawa i Kijów. Okolice Warszawy wydaje się zatem predystynowane do ulokowania węzła lotniczego. Na ruchu atlantyckim Rzeczpospolita jest bardzo atrakcyjnym punktem przesiadkowym ze względu na duży ruch etniczny wynikający z wieloletniej emigracji mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej do Ameryki Północnej. Na kierunkach wschodnich nasza przewaga przejawia się z kolei w optymalnym położeniu geograficznym z punktu widzenia połączeń lotniczych Europy Zachodniej z Chinami, Azją Centralną i Kazachstanem. Położenie Polski umożliwia znaczne skrócenie czasu podróży, a w konsekwencji obniżenie jej kosztów. Port „Solidarność” będzie dysponował przy tym najnowocześniejszą infrastrukturą, na jaką nie mogą pozwolić sobie porty lotnicze, które są dopiero rozbudowywane. Dotyczy to tak istotnych spraw, jak np. system dystrybucji bagażu. Chodzi o dziesiątki kilometrów podziemnych taśmociągów, za pomocą których bagaże podróżnych są dostarczane do samolotów. Wprowadzenie takiego zautomatyzowanego procesu na lotnisku Incheon k. Seulu doprowadziło do faktycznego wyeliminowania problemu gubionych przesyłek, co tradycyjnie już plasuje koreańskie lotnisko w pierwszej piątce najlepszych lotnisk na świecie. Inny przykład to możliwość wprowadzenia procedury preclearance na lotach do Stanów Zjednoczonych. Procedura ta sprawia, że lot jest traktowany przez władze imigracyjne USA jako lot krajowy, co z punktu widzenia pasażerów jest niesłychanie wygodne. Tego rodzaju rozwiązania powinny być przewidziane już na etapie projektowania portu lotniczego. Jeżeli dodać do tego, że Port „Solidarność” będzie położony na głównych szlakach kolejowych i drogowych Europy, uzyskujemy jeden z najbardziej efektywniejszych portów lotniczych w Europie.

RK: Jak w praktyce będzie wyglądała realizacja projektu CPK?

MW: Od razu po zatwierdzeniu Koncepcji przez Rząd przystąpiliśmy do prac nad przyjęciem ustawy usprawniającej proces inwestycyjny. Z punktu widzenia założonego harmonogramu istotne jest, aby ustawa została przyjęta i weszła w życie najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku. W tym roku również powołamy również spółkę do realizacji tego przedsięwzięcia. Natychmiast po wejściu w życie ustawy powinno zostać zainicjowane postępowanie środowiskowe. Równolegle, od początku 2018 r. powinny rozpocząć się prace nad pierwszym etapem studium wykonalności, których częściowy odbiór umożliwi ogłoszenie międzynarodowego konkursu na koncepcję architektoniczną portu. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi po przygotowaniu kompletnego studium wykonalności, wyborze lokalizacji oraz zakończeniu postępowania środowiskowo, rozpoczynając okres prac budowlano-projektowych, na końcu którego nastąpi 9 miesięczny okres odbiorów i przygotowywania Portu „Solidarność” do przejęcia ruchu z Lotniska Chopina w Warszawie. Łączny minimalny czas prac związanych z rozbudową sieci kolejowej należy określić na 65 miesięcy. Przy skomplikowanych budowlach inżynieryjnych wskazany okres może się wydłużyć do 83 miesięcy. Czas trwania prac nie powinien tym samym przekroczyć 7 lat. Zgodnie z danymi pozyskanymi z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szacunkowy okres prac nad rozbudową sieci drogowej już w obecnych warunkach (nie uwzględniając mechanizmów przyspieszających inwestycję) powinien zamknąć się w 8-10 latach.

Dodaj komentarz