Tramwaje

Najnowsza technologia usprawnia kursowanie warszawskich tramwajów

Komunikacja Tramwajowa w Warszawie sukcesywnie podnosi swoją efektywność i oferuje coraz szybsze połączenia. Na ponad połowie skrzyżowań jest już zielona fala dla tramwajów. Dzięki wprowadzeniu najnowszej technologii wykorzystującej satelitarne nadajniki GPS przybędzie miejsc, gdzie motorniczowie będą mieć zielone światło. 

fot. Piotr Waniorek / zPawel Pawlowski

W celu podniesienia płynności ruchu Tramwaje Warszawskie wprowadzają nową technologię. Dotychczas budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Dodatkowo konieczna była budowa podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Spółka posiada zespół pracowników, którzy zajmują się tworzeniem algorytmów skracających czas przejazdu tramwajów i wprowadzają zieloną falę. Inżynierowie i inżynierki zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach w Warszawie. System zielonej fali oparty o nadajniki GPS i oprogramowanie Tramwajów Warszawskich działa już na trzech skrzyżowaniach. Powstają satelitarne strefy wykrywania nadjeżdżających tramwajów.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich powiedział:

– 9 ciągów ulic, 35 skrzyżowań i 4 węzły – właśnie w tylu miejscach wprowadzimy kolejne algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Przyśpieszy aż 20 linii tramwajowych. Na każdym skrzyżowaniu z zieloną falą tramwaj będzie stał krócej nawet o 60 sekund. A im więcej takich skrzyżowań, tym większa jest suma zaoszczędzonego czasu. To przede wszystkim zysk dla pasażerów, którzy będą spędzali mniej czasu w podróży. To także oszczędność czasu dla tramwajarzy, którzy zagwarantują wyższą punktualność tramwajów.

 

Warto dodać, że w przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań, oszczędność czasu wynosi nawet kilka minut. Priorytet dla tramwajów działa na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w stolicy. Przez Rondo Radosława tramwaje przejeżdżają co kilkadziesiąt sekund. Inżynierowie i programiści Tramwajów Warszawskich opracowali inteligentny algorytm sterujący sygnalizacją na rondzie, by skrócić czas przejazdu wszystkich linii. Jest to rozwiązanie „szyte na miarę” specjalnie dla tego skrzyżowania.

Na jakich nowych skrzyżowaniach pojawi się zielona fala?

– Skupiamy się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i Grochowska. W centrum – między innymi: Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placu Zawiszy i na placu Starykiewicza.  Zielona fala pojawi się w kolejnych miejscach na torach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie. Nad wszystkimi projektami współpracujemy z drogowcami z Zarządu Dróg Miejskich przy nadzorze miejskiego Biura Polityki Mobilności i Transportu – odpowiada rzecznik Tramwajów Warszawskich.

 

Zaletą nowego systemu jest jego niezawodność i kompatybilność – zbiera dane z już zamontowanych, najczęściej na innych skrzyżowaniach, czujników podczerwieni i indukcyjnych, dzięki temu napływające informacje wzajemnie się uzupełnią. Wszystkie zebrane dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów w Tramwajach Warszawskich. Wirtualna zielona fala, po zebraniu doświadczeń, ma zostać zastosowana w całej stolicy. Podniesie to zarówno sprawność i komfort podróży pasażerów, jak i przełoży się na konkretne oszczędności czasu i pieniędzy przeznaczonych na roboty ziemne.