Inwestycje

Największa inwestycja kolejowa w woj. opolskim już na półmetku

Fot. PKP PLK

Zwiększy się przepustowość linii, a podróżni dotrą do celu w czasie nawet o połowę krótszym. PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują trasę kolejową z Opola do Kędzierzyna Koźlego. Największa inwestycja kolejowa w woj. opolskim jest już za półmetkiem.

Ułożenie nowych torów i sieci trakcyjnej, a także przebudowanie przejazdów to prace, które już zostały wykonane. W remoncie są zaś mosty nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą. Jak wyglądają szczegóły modernizacji?

Podróżni już korzystają z nowych peronów m.in. na stacjach w Zdzieszowicach, Gogolinie, Górażdżach, Przyworach Opolskich, Jasionie, Grotowicach, Górażdżach. W Kędzierzynie-Koźlu przebudowany został peron nr 3 i prowadzone są prace przy peronach nr 1 i 2. Perony są dostosowywane do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na stacjach w Zdzieszowicach i Opolu Groszowicach oraz na przystanku Opole Grotowice, dostęp do pociągów ułatwią windy. W Gogolinie budowane jest 40 metrowe przejście pod torami. Zapewni bezpieczne dojście na peron i dogodną komunikację w mieście. Dostęp do peronów ułatwią 3 windy. Na peronach montowane są wiaty, ławki oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Obiekty kolejowe zyskują nowe oświetlenie. Na linii Opole – Kędzierzyn Koźle, na dziesięciu stacjach i przystankach, podróżni zyskują większą dostępność i komfort.

Po nowych torach i mostach

Między Raszowem, Zdzieszowicami a Gogolinem oraz Górażdżem, Przyworami Opolskimi i stacją Opole Groszowice powstało 53 km nowych torów. Na pierwszym odcinku ruch odbywa się dwutorowo, na drugim – po jednym torze. Wymieniono także 75 proc. wszystkich rozjazdów. Obok torów zostały umieszczone nowe konstrukcje sieci trakcyjnej. Poprowadzono także kable dla urządzeń łączności i zabezpieczenia ruchu pociągów. Wykonano prace odwodnieniowe. Zastosowanie zmechanizowanego sprzętu, m.in. pociągu do potokowej wymiany toru (PUN) oraz oczyszczarki tłucznia ułatwia realizację i postęp prac.

Modernizacja linii kolejowej obejmuje także remont dwóch mostów – nad rzeką Kłodnicą i nad Kanałem Gliwickim. Odnawiane i wzmacniane są przyczółki, podpory i przęsła. Następnie ułożone będą nowe tory. Kolejowe przeprawy zapewnią sprawny przejazd cięższych niż obecnie składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN.

Prace remontowe obejmują łącznie 60 obiektów – nie tylko mostów, ale także wiaduktów i przepustów. Zmodernizowanych zostanie także 27 przejazdów kolejowo-drogowych. Poza wymianą nawierzchni dróg montowane są nowe lub dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Przebudowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

Opole – Kędzierzyn-Koźle- nowy standard na międzynarodowym szlaku

Odcinek Opole – Kędzierzyn-Koźle jest na trasie pomiędzy Górnym i Dolnym Śląskiem. Trasą w ciągu doby przejeżdża nawet 90 pociągów. Przebudowa odcinka zwiększy jego przepustowości. Zmodernizowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

Wartość modernizacji trasy Opole Groszowice – Kędzierzyn-Koźle wynosi 412 mln zł. Prace budowlane w terenie rozpoczęto we wrześniu 2018 r. Wcześniej, po podpisaniu umowy we wrześniu 2017 r., wykonane zostały prace projektowe. Zakończenie kontraktu przewidziano na IV kwartał 2021 r.

Wartość całego projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn – Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 835,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) to przeszło 397,3 mln zł.

Źródło: PKP PLK