Tabor

NEWAG chce dostarczyć hybrydy dla Pomorza Zachodniego

Fot. ilustracyjne

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego otworzył oferty złożone w przetargu na zakup taboru kolejowego dwunapędowego do przewozów regionalnych. Jak informuje samorząd, wpłynęła tylko jedna oferta – firmy NEWAG.

Spółka NEWAG zaproponowała, że dostarczy jeden pojazd za kwotę 24,6 mln zł brutto. Zamówienie podstawowe, obejmujące dostawę dwóch pojazdów, firma zrealizowałaby więc za nieco ponad 49 mln zł. Kwota ta mieści się w zaplanowanym budżecie. Teraz oferta, zgodnie z prawem zamówień publicznych, będzie badana przez komisję przetargową.

–  Pandemia koronawirusa poważnie wpłynęła także na sytuację w transporcie publicznym.  Musimy jednak myśleć perspektywicznie i robić wszystko, by za jakiś czas życie mogło wrócić  do normy. To dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Dobrze rokuje, że ofertę złożył nasz sprawdzony partner i dostawca pojazdów – komentuje Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

 

Pomorze Zachodnie jako pierwsze stawia na pojazdy dwunapędowe. Łączą one wszystkie najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych – wysokie przyspieszenie i brak emisji spalin – oraz wyposażone są w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych, która umożliwia poruszanie się po liniach niezelektryfikowanych.

W ramach przetargu realizator zamówienia dostarczy dwa pojazdy wyposażone m.in. w 150 miejsc siedzących każdy. Zamówienie jest z prawem opcji – zakupu nawet 10 kolejnych pojazdów. Termin realizacji to lata 2020 – 2022.

Tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów.

Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.