global Wydarzenia

Newag, PESA i MEDCOM w poszukiwaniu inspiracji w Japonii

Jaki tabor obsługiwać będzie Koleje Dużych Prędkości? W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawiła się już uchwała taborowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wkrótce zostanie ona opublikowana. Jak tłumaczy Konrad Majszyk, rzecznik CPK, celem jest wypracowanie optymalnej formuły pozyskania taboru na potrzeby CPK.

Przedstawiciele PESA Bydgoszcz, NEWAG i MEDCOM odwiedzili fabrykę Kinki Sharyo w Osace, gdzie produkowane są pociągi wysokich prędkości Shinkansen. W tle historyczny pojazd Shinkansen 100 Series (fot. NEWAG).
Przedstawiciele PESA Bydgoszcz, NEWAG i MEDCOM odwiedzili fabrykę Kinki Sharyo w Osace, gdzie produkowane są pociągi wysokich prędkości Shinkansen. W tle historyczny pojazd Shinkansen 100 Series (fot. NEWAG).

Wieloletnie działanie i maksimum trwałości

Obsługa sieci kolejowej zasilającej CPK wymaga pociągów o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h.

– Chodzi o tabor wielosystemowy (w tym zasilany napięciem 25 kV AC). Liczba pociągów i wymagane rozwiązania to jednak czynniki, które będą podlegały dalszym uzgodnieniom – opisuje rzecznik CPK.

 

W zakupionym taborze producent zastosuje rozwiązania, które pozwolą na sprawne działanie przez 30-40 lat. Technologia ma zapewniać maksimum trwałości.

– Nie jest przesądzone, w jakiej formule i przez kogo będzie zamawiany tabor. W grę wchodzi kilka scenariuszy, które są analizowane, a decyzja powinny zapadać niebawem. Przypominam, że w tym roku przeprowadziliśmy wstępne konsultacje rynkowe (WKR), w których wzięło 10 uczestników: Stadler Polska, konsorcjum Alstom Konstal i Alstom Ferroviaria, Newag, PESA Bydgoszcz, konsorcjum Hitachi Rail i Hitachi Europe, Talgo, CAF, CRRC, Siemens i Hyundai Rotem – mówi Majszyk.