Tramwaje

Nowe wagony Pesa 2017N Tramwajów Śląskich wyjechały na tory

Nowe wagony Pesa 2017N wyjechały na trasę tramwajową Katowice Brynów Huberta – Katowice Szopienice pętla, rozpoczynając służbę w barwach spółki Tramwaje Śląskie S.A. W najbliższy weekend przewoźnik oczekiwać będzie kolejnego tramwaju.

Zdjęcia: Aleksandra Starosta / Tramwaje Śląskie

Do tej pory do zajezdni w Katowicach Zawodziu bydgoski producent dostarczył sześć wagonów serii 2017N – 25-metrowych. Spośród nich cztery wagony przeszły pozytywnie procedurę odbiorową a piąty wagon jest w trakcie odbioru.

W najbliższy weekend 24/25 października spodziewana jest dostawa siódmego tramwaju.

– Po pozytywnych obiorach dwa pierwsze wagony rozpoczęły swoją pracę na linii nr 36. W kolejnych dwóch odebranych wagonach szkolą się nasi motorniczowie – mówi Jacek Kaminiorz, Dyrektor Eksploatacyjny spółki Tramwaje Śląskie S.A. Linia nr 36, na którą skierowane zostały dwa pierwsze nowe wagony obsługuje trasę na terenie Katowic – między pętlą w Brynowie a pętlą w Szopienicach. – Zawsze staramy się w miarę możliwości początkowo nowe wagony posyłać na trasy w pobliżu zajezdni, w której dany typ wagonu stacjonuje. Dzięki temu, w razie problemów możemy szybko reagować, choć mamy nadzieję, że wagony te będą się sprawować dobrze i nie będzie z nimi kłopotów – zauważa Jacek Kaminiorz.

 

Wprowadzenie nowego typu taboru zwykle wiąże się z jakimś wydarzeniem, atrakcjami dla pasażerów, spotkaniem z dziennikarzami.

– Okoliczności pandemiczne nie sprzyjają takim wydarzeniom, dlatego tym razem nowe wagony zadebiutowały na linii bez fanfar i konfetti. Niemniej zachęcamy wszystkich, a zwłaszcza pasjonatów i miłośników komunikacji tramwajowej do tego, by przetestować nowe wagony i przejechać się linią nr 36 właśnie tramwajem Pesa 2017N – zachęca Dyrektor Eksploatacyjny.

 

Bydgoska Pesa dostarczy do Tramwajów Śląskich 35 nowych pojazdów – 27 wagonów o długości 25 metrów oraz 8 pojazdów 32-metrowych. Według zapowiedzi producenta, pierwszy wagon 32-metrowy ma zostać przewieziony do Katowic na przełomie października i listopada. Dynamiczne testy homologacyjne wagon ma przechodzić na infrastrukturze spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Wyposażenie tych tramwajów obejmuje m.in.: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły Wi-Fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd. Udział niskiej podłogi w wagonach krótszych wynosi ok. 65 proc., a w wagonach dłuższych ok. 75 proc.

Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej Pesy to realizacja drugiego zadania taborowego, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto.

Jakie imię dla nowych wagonów?

Tradycją jest nadawanie imion wagonom tramwajowym. Spółka Tramwaje Śląskie S.A. zwyczajowo w tej sprawie zasięga opinii mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W pierwszych dniach listopada na stronie internetowej Spółki ogłoszony zostanie konkurs na imię dla nowych wagonów. Dla autora zwycięskiej koncepcji przewidziano nagrody rzeczowe.

Tekst: Tramwaje Śląskie