Inwestycje Wydarzenia

Nowy peron na stacji Warszawa Zachodnia

Od niedzieli 16 stycznia do dyspozycji podróżnych będzie kolejny peron na stacji Warszawa Zachodnia. Do wybudowanego peronu nr 6 dołączy peron nr 7. Wykonawca buduje zadaszenie, szerokie przejście podziemne oraz centrum sterowania ruchem. Koszt prac na warszawskim węźle kolejowym wynosi ok. 2 mld zł. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie unijne.

Fot. Martyn Janduła / PKP PLK
Fot. Martyn Janduła / PKP PLK

Od grudnia podróżni korzystają z peronu nr 6. W niedzielę 16 stycznia udostępniony dla ruchu zostanie peron nr 7.

Co zastaną podróżni?

Peron nr 7 będzie zadaszony. Wykonawca zadbał o oświetlenie, ławki i osłonięte „poczekalnie”. Ponadto, staną tam tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Z „siódemki” odjedzie ok. 30 pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Aby dojść do peronu, pasażerowie skorzystają z kładki. To jednak rozwiązanie tymczasowe, zastosowane na tym etapie prac.

Kładka, zlokalizowana przy ul. Tunelowej, liczy 200 metrów. Dzięki niej pasażerowie mogą dość nią na perony nr 5, 6, a od 16 stycznia także do peronu nr 7. Od peronu nr 5 otwarte jest przejście podziemne w stronę Al. Jerozolimskich.

W grudniu podróżni skorzystają z nowego peronu na stacji Warszawa Zachodnia [ZDJĘCIA]

Dalsze prace

Wykonawca inwestycji realizuje obecnie także dalsze prace, związane z budową peronu nr 8 oraz przejścia podziemnego i tunelu tramwajowego. Na stacji i w jej obrębie ułożono do tej pory 6 km nowych torów i sieci trakcyjnej. Rozwieszono ją na ok. 150 słupach. Zespół budowlany zamontował także 43 rozjazdy.

Kończy się część prac przy zadaszeniu hali peronowej. Ponadto, wykonawca montuje panele wysokiej wiaty nad peronem nr 8. Obiekt na wysokości 11 m przykryje osiem peronów. Również kładka dla pieszych zyskuje obudowę miedzianego koloru. Powstaje lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. Gotowa jest elewacja budynku. W środku układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.

Na Warszawie Zachodniej wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji, a także szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.